Anne-Mette Hvas er ny dekan ved fakultetet Health

Professor Anne-Mette Hvas bliver ny dekan ved fakultetet Health. Anne-Mette Hvas er viceinstitutleder ved Institut for Klinisk Medicin og overlæge med speciale i klinisk biokemi ved Aarhus Universitetshospital. Hun tiltræder stillingen 1. december.

Professor Anne-Mette Hvas tiltræder som ny dekan for fakultetet Health 1. december. Foto: Aarhus Universitet

Det bliver professor Anne-Mette Hvas, der fremover som dekan vil stå i spidsen for det sundhedsvidenskabelige fakultet Health ved Aarhus Universitet, og som dermed også træder ind i universitetsledelsen.

Anne-Mette Hvas kommer fra en stilling som viceinstitutleder ved Institut for Klinisk Medicin ved Aarhus Universitet og som overlæge med speciale i klinisk biokemi ved Aarhus Universitetshospital.

”Anne-Mette Hvas er skarp i sin vurdering af, hvordan Health og AU fortsat kan udvikle universitetets kerneopgaver inden for forskning og uddannelse samt sætte et endnu stærkere samfundsmæssigt aftryk, blandt andet ved at bidrage til innovation på life science-området,” siger rektor Brian Bech Nielsen i en nyhed på medarbejdere.au.dk og fortsætter:

”Hun er en dygtig leder, som evner at få folk fra forskellige enheder til at arbejde sammen, og hun har bevist, at hun kan sætte handling bag visionerne. Jeg er overbevist om, at Anne-Mette Hvas med sin indstilling og veludviklede evner til at motivere andre til at gøre deres bedste kan realisere de høje forventninger, vi har til den videre udvikling på Health,” siger Brian Bech Nielsen.

Anne-Mette Hvas er desuden medlem af Nævnet for Videnskabelig Uredelighed og har også markeret sig i debatten om ligestilling inden for universitetsverdenen – blandt andet i gruppen, som kalder sig Linje X og består af fem kvindelige forskere ved Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet.

Anne-Mette Hvas ser frem til sit nye hverv:

”Jeg glæder mig til at bidrage til hele universitetets virke og mission om at skabe uddannelser i superligaen og de bedste forudsætninger for at forske,” siger hun i nyheden på medarbejdere.au.dk.

Anne-Mette Hvas tiltræder som dekan 1. december.

Healths tidligere dekan, Lars Bo Nielsen, fratrådte i midten af august stillingen til fordel for posten som ny direktør for Lægemiddelstyrelsen. Siden har Hans Erik Bøtker været konstitueret dekan.

Korrekturlæst af Charlotte Boel