Her er AU’s bud på en ny karakterskala
Hvis karakterskalaen absolut skal laves om, har AU’s universitetsledelse sit eget bud på en ny skala til uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V).
Universitetsledelsens ønskekarakterskala har 11 trin. Den begynder med dumpekarakteren 0 og slutter med en 10’er for den ekstraordinære præstation.
Ideen er at komme de store karakterspring til livs, fortæller prorektor Berit Eika:
”Det kunne i princippet være en skala med færre trin. Vores hovedbudskab er, at det skal være en lineær skala uden store, kunstige hop. Vi er meget enige om diagnosen af den nuværende skala, hvor de store hop - især mellem karakterne 4, 7 og 10 - gør skalaen svært at forstå. Derfor foreslår vi en mere intuitiv én, der direkte afspejler, hvor man som studerende ligger i sin præstation.”
Vil ikke have en ny
På trods af, at AU har lavet et forslag til en bedre skala, ser universitetsledelsen alligevel helst, at man beholder den nuværende skala, selvom den har fejl og mangler:
”Vi kan sagtens leve med den skala, der er. For det er et kæmpestort arbejde at gå fra én skala til en anden. Undervisere skal lære at bruge den nye, og der skal konverteres karakterer i en lang periode. Men hvis man alligevel vælger at revidere skalaen, mener vi, at man skal tage ordentlig fat,” siger Berit Eika.
Hun understreger, at AU’s karakterskala er bud.
”Det er selvfølgelig ikke noget, vi bestemmer. Men vi har haft en pågående diskussion længe. Da det i denne uge blev meget klart, at der er mange holdninger til det, syntes vi, det var oplagt, at Aarhus Universitets holdning kom frem. Og det er den model, vi præsenterer, når emnet skal drøftes i Danske Universiteters Rektorkollegium, hvor vi også arbejder på at udvikle en fælles model.”
AU vil have 13’eren tilbage
I AU’s bud på en skala repræsenterer 10 den ekstraordinære indsats – altså dén karakter, der i den gamle skala blev hædret med et 13-tal.
13’eren skal altså tilbage, hvis det står til universitetsledelsen:
”Den diagnose, der er stillet på den nuværende skala er, at den mangler en karakter for den ekstraordinære indsats. Så reserver da den højeste karakter til det, som store dele af erhvervslivet efterspørger – nemlig muligheden for at differentiere mellem den rigtig gode, solide præstation til den helt ekstraordinære præstation, der er sjældent forekommende,” siger Berit Eika.
Kritikken af 13- skalaen lød blandt andet på, at den ikke kunne omsættes til internationale standarder. Vil vi ikke få samme problem med jeres 11-trins skala?
”Det er et af de mål, der er vanskeligt at opfylde, uanset hvilken skala du har, for der er ikke nogen international skala. Man har kigget meget mod USA, hvor det er almindeligt at få A og A+, og så er der steder i Europa, som det er vanskeligt at sammenligne med.”
Så uanset hvad vi vælger, mener du, at vi får problemer med at omsætte det internationalt?
”Ja, det er en udfordring at konvertere.”
Det værste, politikerne kan finde på
Ligesom AU vil have belønningen af den ekstraordinære præstation tilbage, vil ledelsen også af med minuskarakteren -3:
”Det skal være intuitivt at forstå, og det er altså rigtig svært at forstå, at man kan få noget, der er mindre end nul,” mener prorektoren.
Hvad vurderer du chancen er, for at man tager jeres bud på en skala i brug?
”Jeg vil vurdere, at der er en god chance for, at det bliver en talskala, der begynder med nul og uden store spring mellem tallene. Det essentielle for os er, at det er en kontinuerlig skala uden de store hop,” siger Berit Eika.
Vi ved jo ikke, hvad det ender med. Men hvad er det værste resultat, du kan forestille dig?
”At man beholder den nuværende talskala og begynder at reparere på den, så tallene får en ny tekstbeskrivelse - og dermed en ny værdi. Det vil betyde, at Ole, der blev student i 2015 og søger ind på universitetet, vil få sit gennemsnit sammenlignet med andre, der er vurderet på samme talskala, men på en anden måde.”
Ifølge Berit Eika vil AU’s forslag til en ny skala også nå til uddannelses- og forskningsministeren, Tommy Ahlers:
”Jeg vil vurdere, at der er medvind til, at der skal ske et eller andet, og ministeren har udtalt, at han vil gå i dialog med uddannelsesinstitutionerne. Så jeg håber, at man er opmærksom på, hvor stor en forandring det er, og vil lytte til os, der siger: ’Gør det nu grundigt’.”