Historisk valgresultat: Konservative Studenter tager det ene mandat fra Studenterrådet

For første gang i AU’s historie er det ene af de studerendes to mandater i AU’s bestyrelse gået til Konservative Studenter. Valgforbundet med Frit Forum Århus sikrede den konservative studenterforening de afgørende stemmer.

Karoline Poulsen bliver den første studerende, der kommer til at repræsentere Konservative Studenter i Aarhus Universitets bestyrelse. Foto: Privat.

Sidste år var Konservative Studenter (KS) 111 stemmer fra et mandat i bestyrelsen. I år gik de hele vejen, og dermed sidder KS for første gang på det ene af de studeredens to mandater i bestyrelsen.

”Vi er rigtig glade for at have fået en plads for første gang nogensinde. Vi er faktisk ovenud lykkelige,” siger formand for KS, Kim Risbjerg Madsen, om resultatet.

Selvom han var nervøs forud for offentliggørelsen af valgresultatet, kommer resultatet ikke bag på ham.

”Valget sidste år lagde et godt fundament, så vi havde regnet med, at vi kunne trække mandatet hjem,” siger han.

Mandatet går til Karoline Poulsen

Mandatet går til Karoline Poulsen, der læser Economics and Business Administration på Aarhus BSS. Hun er på udveksling i Kina frem til jul og var derfor ikke til stede ved offentliggørelsen af valget, men det var KS’ anden spidskandidat, Mikael Brorson. Selvom han ikke får sædet i AU’s øverste beslutningsorgan, er han godt tilfreds med valget.

”Vi havde regnet med, at vi ville trække flest stemmer på BSS, og at mandatet derfor ville gå til en af vores kandidater fra den liste,” siger han.

Det vigtigste for ham er, at KS har fået et mandat.

”Vi har de facto brudt Studenterrådets monopol i bestyrelsen, og vi har cementeret, at Studenterrådet ikke kan ses som en fagforening, alle studerende føler sig repræsenteret af,” siger han.

Selvom det ikke blev til en plads i bestyrelsen, er han blevet valgt ind i Studienævnet for Teologi.

SR-formand ærgrer sig

Studenterrådets 3547 stemmer sikrede spidskandidaten Ditte Marie Thomsen den ene af de studerendes to pladser i bestyrelsen, men Studenterrådets formand, Carina Molsen Nielsen, ærgrer sig over, at de ikke også fik det andet mandat.

”Jeg synes, det er ærgerligt, at Line [Dam Westengaard, red.] ikke bliver valgt ind, selvom hun har fire gange så mange personlige stemmer som Karoline Poulsen. Men jeg er da glad for, at vi har fået det mandat, der løber i to år.”

Nye valgregler

Det sidste siger hun med henvisning til indfasningen af nye valgregler, som betyder, at de studerende frem over skal vælges for to år ad gangen i stedet for et år. I år er en overgangsperiode, hvor det ene mandat gælder for to år og det andet for et år. Her har Studenterrådet vundet mandatet på to år, da de fik flest stemmer.

Formanden glæder sig også over de øvrige valg til de akademiske råd og studienævnene.

”Studenterrådet har trukket en del mandater i de andre udvalg på AU, så det er positivt. Vi har rigtig mange aktive, som har gjort en kæmpe indsats,” siger hun.

For at sikre et bedre resultat næste år mener formanden, at Studenterrådet skal være bedre til at kommunikere de resultater, de opnår i udvalgene.

”Vi skal være bedre til at fortælle om det arbejde, vi gør for de studerende både fagligt og socialt ude på studierne. De studerende skal ikke være i tvivl om, at vores aktive gør en kæmpe forskel derude,” siger Carina Molsen Nielsen.

KS kalder nye valgregler udemokratiske

De nye valgregler, som gælder fra i år, betyder, at de studerende for fremtiden skal vælges for to år ad gangen, og at de to studenterrepræsentanter vælges forskudt. Ditte Marie Thomsen er derfor valgt for to år, mens Karoline Poulsen er valgt for et år. Det betyder, at der fra næste år kun er ét mandat at slås om til valget, og sådan bliver det også ved valgene fremover. Og det er KS ikke tilfredse med.

”Det er dybt udemokratisk og dybt problematisk. Med de nye regler er der ingen beskyttelse af mindretallet overhovedet,” siger Kim Risbjerg Madsen, som har bedt formanden for AU’s bestyrelse, Connie Hedegaard, om et møde om sagen.

Mikael Brorson er enig i kritikken.

”Det er en klar favorisering af Studenterrådet, for det betyder de facto, at vi får en spærregrænse på 50 procent,” siger han.

Her sigter han til, at når der kun er et mandat på valg, er det studenterforeningen med flest stemmer, der får mandatet.

LÆS OGSÅ: Din stemme på Frit Forum kan gå til Konservative Studenter

Valgforbundet med Frit Forum gjorde forskellen

De afgørende stemmer, der hev valgsejren hjem til KS, kan de takke Frit Forum for. Uden valgforbundet med den socialdemokratiske studenterforening, var KS nemlig ikke kommet ind.

Mandaterne i bestyrelsen tildeles efter den D’Hondske metode. Det betyder, at valgforbundet med flest stemmer, i dette tilfælde SR med 3.547, får det første mandat. For at opnå mandat nummer to, skal man bruge en stemme mere end halvdelen af de 3.547 stemmer, det vil sige 1.774 stemmer.

KS havde i sig selv kun 1682 stemmer, men valgforbundet med Frit Forum betød, at de to foreninger kunne lægge deres stemmer sammen. Frit Forums 378 stemmer sendte det KS op på 2060 stemmer – altså nok til at få det andet mandat.

Ditte Marie Thomsen fik 782 personlige stemmer, mens Karoline Poulsen fik 127.

I alt blev 6.050 stemmer afgivet til bestyrelsesvalget, hvoraf 443 stemmer var blanke. Stemmeprocenten var 17,6 %. Sidste år stemte 7.264, hvoraf 885 stemte blankt. Stemmeprocenten ved bestyrelsesvalget landede sidste år på 18,52%.

I alt har der været 9 kampvalg og 63 fredsvalg, imens 19 valg er bortfaldet. Den samlede stemmeprocent har været på 18,49 %.

Det fulde valgresultat kan ses her.