Juhuuuuuu - nu virker fadølsanlægget igen

Prototype med liiiige rigelig succes. Sådan lød en overskrift i det seneste nummer af Omnibus, hvor lektor Christian Dannesboe og studerende Aik Petersen fortalte om et højteknologisk fadølsanlæg, som først på sommeren var blevet udviklet på Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet.

Humlen ved hele balladen om fadølsanlægget, der pludselig ikke virkede efter hensigten, var et teknisk problem, som kunne løses med et snuptag, da det først blev lokaliseret efter flere test. Foto: Lars Kruse
Ingeniørstuderende Aik Petersen (tv.) og lektor Christian Dannesboe. Foto: Lars Kruse

Som fungerer på følgende vis: Du henter en app, med fingeren markerer du på det glas, som du ser på din skærm, hvor stor en fadøl du ønsker skænket. Så trykker du o.k. til den pris, du
nu ser på skærmen, beløbet trækkes fra din konto, og vupti går fadølsanlægget i gang med at skænke dig den øl, du netop har tørstet efter.

Journalister var ikke sene til at se det gode i den historie, som derfor snart stod at læse i både uden- og indenlandske medier. Desværre måtte Christian Dannesboe og Aik Petersen sidst på sommeren fortælle, at anlægget ikke længere fungerede efter hensigten.

LÆS OGSÅ: Prototype med liiiiige rigelig succes

Humlen ved det hele

Hvad gør ingeniører og ingeniører in spe i den situation? De roder og tester. Og tester og roder. Og det viste sig, at humlen ved det hele var en lille teknisk spidsfindighed.

»Siden den blev rettet, har anlægget fungeret upåklageligt,« fortæller Christian Dannesboe, som senest demonstrerede fadølsanlægget til et arrangement om brygning af øl midt i september.

Arkitekter skænker idéer op

De næste, der får til opgave at skænke lidt idérigdom op, er studerende fra Arkitektskolen Aarhus.

»De arkitektstuderende skal i forbindelse med et projekt om interaktive rum komme med bud på, hvordan man kan skabe en anderledes baroplevelse. De skal komme med i alt otte bud, og et af dem har vi tænkt os at teste på en lokal bar,« fortsætter Christian Dannesboe.

Et bud kan for eksempel være, at du på din mobil kan se, hvad de andre i baren drikker, og hvad de synes om deres øl.