JULESERIE: Julen er selviscenesættelsens fest
Vi iscenesætter os selv og vores juleritualer med perfekte og livsbekræftende billeder af nissehueklædte børn foran juletræet. Det handler om at vise, at vi er i live lige nu og her – og om at holde dødsangsten fra døren, mener Jakob Linaa Jensen, der er lektor i medievidenskab.
Juleserie: Vid Jul
Hvad kan dit forskningsfelt sige om julen? Det spørgsmål har Omnibus stillet en række forskere ved AU.
I serien, som vi drysser ud over december som nyfalden sne, kan du blive klogere på alt lige fra gavegivning over forbudte julelege til nytårsforsætter.
Hvad kan dit felt sige om julen?
Man bruger sociale medier til det, der betyder noget for en i hverdagen. Det er en forlængelse af hverdagen, og fordi julen betyder rigtigt meget for mange mennesker, er det logisk, at sociale medier også flytter med ind der.
Hvordan bruger vi sociale medier i julen?
Julen er det perfekte øjeblik for selviscenesættelse, for i julen skal ALLE vise billeder. Man skal have det perfekte billede af julebordet, det perfekte billede af børnene, yndige børn, pænt tøj og nissehuer på ved træet. Det er et ritual. Det er bekræftelse.
Hvilken bekræftelse leder vi efter?
Jeg tror, vi blandt andet bruger sociale medier på grund af vores dødsangst. De fleste af os i Danmark er ikke særligt troende, og det betyder, at rigtigt mange af os tror, det her liv er det eneste, vi har. Og hvis man tror det, er det sgu da vigtigt at være i live lige nu, og at alle kan se det. Hvorfor er det, jeg skal tjekke ind hos mine venner? Det er, fordi jeg dermed viser, at jeg er LIVE lige nu. Jeg skal vise, jeg har venner. Det er selvbekræftende, men det giver også en følelse af ’liveness’. Jeg er i live. Lige nu. Her.
Samtidig bekræfter vi med julens ritualer hinanden i, at det er, som det altid har været. Det er ritualer. Et ritual er også en forsikring, en genbekræftelse af fællesskabet. Vi kan alle sammen godt lide gentagelsen, fordi gentagelsen bekræfter, at ting på en eller anden måde er, som de altid har været. Det er fedt at se de andres billeder, fordi så bekræfter det, at hos de andre er det også, som det plejer at være.
Det har vi med sociale medier fået et ekstra lag til at genbekræfte. Der er kommet et medieritual oven på de ritualer, vi havde i forvejen.
Ændrer selviscenesættelsen på julen?
Man kan snakke om medialisering af samfundet: Det sker i den forstand, at medier ikke længere bare gengiver samfundet, men er med til at omskabe samfundet. Vi ved, at vilkårene for politik har ændret sig utroligt meget. Politikernes budskaber tilpasses medier og ændres på grund af medier. Instagram er helt klart med til at flytte noget. Og julen er ’instagrammable’ [gangbar på Instagram, red.]. Ændrer julen sig? Nej, folk er ikke tilbøjelige til at ændre deres jul. Men julen bliver alligevel påvirket, fordi man sidder med sin telefon i stedet for at snakke sammen, og man tager billeder. Man anretter måske maden og pynter træet, så det passer godt til billeder. Et eller andet sted sniger selviscenesættelsen sig ind. Man spekulerer i, at der skal tages et billede af træet og af børnene. Og dermed kommer julen til at handle om selviscenesættelse.
Juleserie: Vid Jul
Hvad kan dit forskningsfelt sige om julen? Det spørgsmål har Omnibus stillet en række forskere ved AU.
I serien, som vi drysser ud over december som nyfalden sne, kan du blive klogere på alt lige fra gavegivning over forbudte julelege til nytårsforsætter.