Klumme: Når en talknuser løber DHL Stafet ...

Lektor ved Institut for Klinisk Medicin, Jacob Hesselvig Fredsøe, nøjedes ikke med blot at løbe de 5 kilometer ved årets DHL Stafet. Som den talknuser, han er, hentede han samtlige løberes tider for at se nærmere på, hvordan Aarhus Universitet som organisation klarede sig – og endnu vigtigere: Hvad der i år skulle til for at vinde håneretten over sine AU-kolleger.

Aarhus Universitet var stærkt repræsenteret ved årets DHL Stafet i Mindeparken. Foto: Nicolai Hildebrand, AU Foto

OM DHL STAFETTEN

Hvert år siden 1983 (med undtagelse af 2020 – året, der ikke eksisterede ...) har løbere fyldt Mindeparken til den årlige DHL Stafet.

I løbet af stafettens tre dage deltager mere end 4.000 hold med hver fem løbere, som hver løber en strækning på 5 kilometer.

Det hold, der samlet set løber de 5x5 kilometer hurtigst, vinder stafetløbet.

For de, der ikke har lyst til at løbe, er det muligt at gå ruten på de 5 kilometer sammen med fire kolleger.

Synspunktet er udtryk for skribentens egen holdning.

Jeg var blandt de 43.108 deltagere, som løb ved årets DHL Stafet – hvor der blev løbet en samlet distance, som cirka svarer til turen halvvejs op til Månen. Jeg kender deltagerantallet ret præcist, fordi jeg har downloadet samtlige løberes tider. Måske skulle jeg i den forbindelse lige nævne, at jeg til daglig er lektor ved Institut for Klinisk Medicin, hvor det at håndtere større datasæt er en del af mit arbejde?

Hurtige typer?

Aarhus Universitet var blandt de godt 1.200 forskellige organisationer, som deltog i stafetløbet. Universitetet var godt repræsenteret med i alt 197 løbehold og 129 gåhold, som alle gennemførte løbet. Og selvom begivenheden mest handler om at hygge sig med sine kolleger, rummer den også et konkurrenceaspekt. I den forbindelse er det nærliggende at spørge: Er Aarhus Universitet hurtigere end andre organisationer?

Når man oplister organisationerne efter mediantiden (altså den midterste værdi i et givent datasæt, ej at forveksle med gennemsnitstiden), viser det sig, at Aarhus Universitet var hurtigere end Forsvaret. Det overraskede mig, da man må forvente, at netop Forsvarets personale er i god form. Blandt de med den bedste mediantid finder man i år helt i top Danske Commodities – de må være fyldt med energi ... Det viste sig også, at hvis du tilføjer ordet 'hospital' efter Aarhus Universitet, så løber du markant hurtigere.

Hurtigste AU'er

Den hurtigste løber i år var (når man har fjernet ekstremiteter som Kaj fra Bygma, der løb med en hastighed på 1.800 km/t) Andreas Bock Bjørnsen fra AU Elitesport, som løb de 5 km med en imponerende tid på 14 minutter og 48 sekunder ud af godt 24.000 løbere.

At gennemføre løbet på under 20 minutter sikrede dig i år en plads blandt de hurtigste 1.181 deltagere. Men for at ligge blandt top 100 skulle du løbe de 5 km på under 17 minutter og 30 sekunder. Mediantiden for alle løbere var 25 minutter og 36 sekunder. Så evnede du at løbe distancen inden for den tid, kan du bryste dig af at være blandt den hurtigste halvdel af årets deltagere.

Vind håneretten

Hvis du blot går efter at vinde håneretten over dine AU-kolleger, skulle du i år løbe de 5 km på under 20 minutter for at lande blandt de hurtigste 5 procent, mens en tid på under 29 minutter og 32 sekunder sikrer dig en plads blandt de øverste 80 procent.

Nu ved du med andre ord, hvad du skal sigte efter i din træning frem mod DHL Stafetten 2024.

Korrekturlæst af Charlotte Boel