Omnibus prik

Kondrup har slukket brænderen

Danmarks sidste videnskabelige glasblæser har slukket sin brænder. Efter 37 år ved Institut for Kemi på Aarhus Universitet er Jens Christian Kondrup gået på pension. Og nu leder AU med lys og lygte efter hans afløser.

Jens Christian Kondrup foran brænderen i værkstedet ved Institut for Kemi, der de seneste 37 år har dannet rammen om hans karriere. Nu er det slut, med udgangen af september gik Kondrup på pension, og AU leder nu efter hans afløser. Foto: Jens Hartmann Schmidt, AU Foto

I 37 år har videnskabelig glasblæser Jens Christian Kondrup med flammen fra sin glasbrænder skabt kolber, rør og instrumenter af glas til brug i forskningen ved Institut for Kemi. Men nu er brænderen i hans værksted på instituttet slukket, for med udgangen af september gik Jens Christian Kondrup på pension.

Sidste år fik Jens Christian Kondrup en hjerneblødning, som har påvirket følesans og finmotorik i hans venstre hånd, kan man læse i et afskedsinterviewet 'Det sidste glas' på nat.au.dk

Her fortæller han om sit samarbejde med forskere, studerende og teknikere, som han gennem årene har hjulpet med de glas, han skabte på deres specifikationer.

”Som glasblæser gælder det om at kende sit materiale; der er ikke en rigtig eller forkert måde at gøre det på – det er resultatet, der tæller. Jeg elskede at se lyset tænde i de studerendes øjne, når jeg viste dem, hvordan deres idéer kunne gøres til virkelighed. Og det var skønt at se dem tage det færdige resultat og straks skynde sig tilbage til laboratoriet for at komme videre med deres forskning.”

På hans profil under 'Glasblæseriet' stod der da også:

"Gennem mit arbejde som glasblæser har jeg opbygget en del erfaringer og indset, at (næsten) alt kan lade sig gøre, når man arbejder med glas".

Glas som faglighed

For efterhånden en del år tilbage åbnede Kondrup døren til sit værksted for Omnibus i serien 'Vis mig dit kontor'.

"Kan det her lade sig gøre?"

Jens Christian Kondrup fortalte dengang, at den største faglige tilfredsstillelse for ham er at indgå i sammenhænge, hvor han som håndværker kan fremstille en glaskonstruktion, der gør en forsker i stand til at udføre sine forsøg, hvad enten forskeren står i sit laboratorium eller befinder sig på et forskningsskib et sted på verdenshavene.

”Jeg har det bedst, når jeg får spørgsmålet: Kan det her lade sig gøre? Og jeg ud fra min faglighed er i stand til at spille tilbage, uanset om det er en naturvidenskabelig forsker, en læge eller en ph.d.-studerende, der stiller spørgsmålet”.

Den eneste videnskabelige glasblæser i landet

Ikke alene var Kondrup den eneste videnskabelige glasblæser ved Aarhus Universitet – han var den eneste i landet. Derfor har universitetet nu blikket rettet mod udlandet for at finde Kondrups afløser. For behovet for specialfremstillet glas til forskning består fortsat.

”Det miljø, der er skabt på Institut for Kemi med hensyn til værksteder og service, er unikt for danske universiteter. Der skal man til andre landes universiteter for at finde tilsvarende”, siger Jens Christian Kondrup i afskedsinterviewet

Jens Christian Kondrup har som følge af hjerneblødningen også måttet opgive sin hobby som glaskunstner – hvor han blandt andet har udstillet på Steno Museet og på Glasmuseet i Ebeltoft. Til gengæld kan han nu fokusere sin tid på en anden hobby, nemlig cykling, hvor han i sommer vandt sølv ved DM i paracykling.

Korrekturlæst af Charlotte Boel