Kort nyt

Læs om MatchPoints Seminar. Se hvordan du finder din tillidsrepræsentant. Er du fordomsfuld? – tag testen. Talerøret søger studerende som foredragsholdere – måske er det dig?

Det handler om tillid

Robert D. Putnam er i 2013 og 2014 distinguished visiting professor på AU. Harvardprofessoren, der regnes for at være blandt de mest indflydelsesrige samfundsforskere i dag, holder sin tiltrædelsesforelæsning ved MatchPoints Seminar, som finder sted den 23. til 25. maj.
Derfor tager konferencen udgangspunkt i Putnams forskning i social kapital – den ressource, der ligger i borgernes indbyrdes tillidsrelationer og deres tillid til de offentlige institutioner.
Øvrige talere er blandt andre Will Kymlicka, John A. Hall, John Hutchinson og den politiske tænker Fareed Zakaria kendt fra CNN og Time Magazine. Her fra AU er Frederik Stjernfelt og Georg Sørensen blandt hovedtalerne.
I forbindelse med konferencen arrangeres to offentlige debatter, og flere af talerne optages på video, som kan ses på AU’s hjemmeside.

matchpoints.au.dk

Fordomsfuld. Hvem, mig?

Naturvidenskabelige forskere er da mænd, mens humaniora er for kvinder. Eller hvad? På bare 15 minutter kan du blive klogere på, hvor styret du er af gængse kønsfordomme inden for akademia.
Testen er en såkaldt implicit association-test, der undersøger de bevidste og ubevidste forskelle mellem det, vi siger, og det, vi gør.

Du finder testen på AU’s nye site for ligestilling ger.au.dk

Find din tillidsrepræsentant

På medarbejdere.au.dk kan du nu finde en oversigt, hvor du kan søge dig frem til netop din tillidsrepræsentant. Du kan også finde en oversigt over de fagforeninger, der er repræsenteret på AU.
Klik dig ind på medarbejderservice og herefter videre til HR. Så finder du oversigten under fanebladet ’Ansættelse’.

Du ved noget – del din viden med andre

Talerøret er en foredragsvirksomhed startet af to antropologistuderende fra AU, der formidler foredrag med universitetsstuderende. Lige nu søger de en håndfuld nye foredragsholdere.
»Vi vil gerne høre fra studerende med noget på hjerte, som gerne vil ud med deres viden til en bredere befolkning,« fortæller Vibeke Christoffersen, medejer af Talerøret.
Hun kigger efter studerende med en stærk faglighed, som også er gode formidlere.
»Man skal have øje for publikum og kunne formidle de ting, man ved, på en måde, så det bliver relevant for dem, man taler til,« forklarer hun.
Emnemæssigt vil folkene bag Talerøret meget gerne overraskes.

Der er ansøgningsfrist den 6. maj, læs mere på taleroeret.dk