Kristian Thorn bliver Universitetsledelsens nye stabschef

Kristian Thorn tiltræder 1. november stillingen som stabschef i Universitetsledelsen. Han kommer fra en stilling som vicedirektør i AU Uddannelse.

Kristian Thorn bliver ny stabschef i Universitetsledelsens stab. Foto: Jesper Rais, AU-foto

Det bliver Kristian Thorn, der skal overtage stillingen som stabschef i Universitetsledelsen. Siden 2014 har han været vicedirektør for AU Uddannelse. Det glæder rektor Brian Bech Nielsen, at et enigt ansættelsesudvalg har valgt Kristian Thorn, der afløser Steen Harrit Jakobsen, som fra 1. oktober tiltrådte stillingen som vicedirektør for Økonomi på Aalborg Universitet.

”Kristian har gennem sine år på universitetet gang på gang vist en imponerende evne til at gå dygtigt og dybt ind i nye fagligheder og tage store, udfordrende opgaver på sig. Senest har han for eksempel bidraget til at styre AU gennem de store corona-udfordringer på uddannelsesområdet. Det er bare et af mange eksempler. Jeg er meget glad for, at han kunne se sig selv tage denne nye opgave på sig som stabschef i Universitetsledelsens stab og ser meget frem til samarbejdet,” siger Brian Bech Nielsen i en pressemeddelelse fra Aarhus Universitet.

Kristian Thorn har arbejdet på AU siden 2009, hvor han blev ansat som international chef. Derefter har han været vicedirektør for forskningsstøtte, ph.d.-administration og internationalisering og senest vicedirektør for AU Uddannelse. Inden sin tid på AU har Kristian Thorn arbejdet i Uddannelses- og Forskningsministeriets departement, Verdensbanken og Finansministeriet.

Kristian Thorn tiltræder stillingen allerede på mandag 1. november, og ser frem til at være med til at understøtte ledelsens arbejde fremadrettet.

”Jeg glæder mig meget til ledelsesopgaven i Universitetsledelsens Stab og processerne omkring universitetsledelsen og bestyrelsen. Samarbejde står højt på min dagsorden både internt i AU’s samlede organisation og i forhold til eksterne interessenter. Der er brug for en stærk stemme fra universiteterne de kommende år – i forhold til universiteternes rammevilkår og de enorme udfordringer, samfundet står over for. Sammen med medarbejderne i Universitetsledelsens Stab ser jeg frem til at understøtte Aarhus Universitets samlede ledelse i den vigtige indsats,” udtaler han i pressemeddelelsen.

Universitetsdirektør Arnold Boon har konstitueret Frederik Langkjær som vicedirektør for AU Uddannelse.