Kronprins Frederik åbner center for offentlig ledelse - 29 år efter han selv var en lidt genert statskundskabsstuderende på AU

Kronprinsparret har hele eftermiddagen deltaget i åbningen af Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse, der er et nyt center på Aarhus Universitet.

Rektor Brian Bech Nielsen tager imod Kronprins Frederik til åbningen af Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse. Rektor takkede i sin velkomsttale kronprinsen for det store engagement, han har vist i forbindelse med tilblivelsen af centret.

"Jeg havde ikke drømt om, at jeg skulle stå her en dag; 29 år efter jeg var en lidt genert statskundskabsstuderende."

Sådan lød det med et skævt smil fra Kronprins Frederik, da han først på eftermiddagen i dag holdt åbningstale fra talerstolen i Aulaen i forbindelse med åbningen af Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse på Aarhus BSS.

Mens vi venter på kronprinsparret. Bestyrelsesformand Connie Hedegaard og rektor Brian Bech Nielsen sammen med blomsterpigen Ella, som har fået til opgave at overrække kronprinsessen en velkomstbuket. Ella er datter af lektor Christian Bøtcher Jacobsen fra Institut for Statskundskab.

Kronprins Frederik var 21 år, da han begyndte at læse statskundskab på AU i 1989. Hvorvidt han i den forbindelse kunne drage nytte af sin mors måske let gulnede noter, vides ikke, men også Dronning Margrethe har læst statskundskab på Aarhus Universitet. Egentlig var det planen, at kronprinsen kun skulle have fulgt enkelte fag over to semestre, men allerede i slutningen af det første studieår besluttede kronprinsen dog at gennemføre hele studiet.

Bestyrelsesformand Connie Hedegaard og rektor Brian Bech Nielsen modtager kronprinsparret ved Aulaen.

Hvordan er det nu lige, man skaffer 90 mandater?

Også den nye uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) var på talerstolen. Han mente, at han i sin rolle som nyslået offentlig leder snildt kunne få brug for at trække på den viden, som er repræsenteret på det nye center

"Jeg kunne godt finde på at ringe for lige at finde ud af, hvordan jeg skal svare på et paragraf 20-spørgsmål, eller hvordan jeg skaffer 90 mandater," lød det fra ministeren.

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers på talerstolen i Aulaen.

Professor Lotte Bøgh Andersen udnævnt til leder

Professor i statskundskab, Lotte Bøgh Andersen, er leder af det nye center, og i sin tale under åbningen kom hun blandt andet ind på formålet med centret, som er at bedrive international forskning i offentlig ledelse. Forskning, der skal være med til at sikre den bedst mulige form for ledelse i offentlige institutioner. Derfor er det også en klar målsætning, at man på centret får formidlet sin forskning, så den kan komme ud at virke i praksis i statslige, regionale og kommunale institutioner.

Officielle åbning ved centret i Universitetsparken

Kronprins Frederik åbnede officielt centret, der har adresse i bygning 1340 i Universitetsparken, sidst på eftermiddagen, hvor også statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og formand for Folketinget, Pia Kjærsgaard (DF), deltog i festlighederne.

Købmand Herman Sallings Fond støtter centret med i alt 52 millioner kroner over de kommende 5-6 år, fortalte Karin Salling, der også deltog i åbningen.

Karin Salling er næstformand i bestyrelsen for Herman Sallings Fond.

Også studerende havde fundet vej til den reception ved Samfundsfagenes Kantine, der fulgte efter den officielle åbning. Blandt dem var de to psykologistuderende Anne Sofie Broch Lauridsen og Marianne Bang Sørensen, som tog en pause fra skrivning af speciale.

Anne Sofie Broch Lauridsen (tv.) og Marianne Bang Sørensen havde dagen igennem fulgt kronprinsparrets færd i Aarhus på Instagram.

Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse

Centerets overordnede mål er at forbedre offentlige organisationers muligheder for at leve op til og udvikle deres målsætninger, hvilket sker gennem tre bidrag, der tilsammen understøtter målet:

1. International topforskning inden for offentlig ledelse
  2. Formidling af denne viden i tæt dialog med praksis
  3. Udvikling af offentlige ledere gennem blandt andet undervisning og træning

Købmand Herman Sallings Fond støtter centret økonomisk, og dets aktiviteter er baseret på denne finansiering og den forskningstid, de deltagende forskere lægger i centeret.

Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse

Professor Lotte Bøgh Andersen taler med kronprinsparret.

Fotograf Lars Kruse fra AU Foto var med gennem hele dagen - se åbningen af centret gennem hans linse