Kursusvirksomheden Aspiri har succes med online-undervisning

Da landet lukkede ned i marts sidste år, måtte udbyderen af eksamenskurser, Aspiri, akut omlægge deres kurser til online-formater. Det har vist sig at åbne døren for et nyt marked: Over halvdelen af kursisterne foretrækker nemlig online-kurserne efter at have prøvet dem. Mulighed for differentieret undervisning og tæt underviserkontakt er nemlig populært blandt de studerende.

Modelfoto: Colourbox
Stephan van Rensburg, direktør i Aspiri. Foto: Lars Olsen, re-touched.dk

Det sidste år har coronavirus og nedlukningen af samfundet i vidt omfang tvunget universiteterne til at omlægge til digital undervisning, og en undersøgelse lavet af Rambøll viste i sommer, at 7 ud af 10 studerende følte, at deres læringsudbytte faldt på grund af den digitale undervisning i foråret 2020.

Imidlertid er det ifølge Stephan van Rensburg, som er direktør i kursusvirksomheden Aspiri, endnu for tidligt at svare på, om coronavirussens tvangsomlægning til digital undervisning på universiteterne har fået flere studerende til at tage kurser hos Aspiri.

Men han mærker klart, at de studerende er påvirkede af corona-nedlukningen.

”For mig er der ingen tvivl om, at de studerende, der kommer til vores kurser, er frustrerede over, at de ikke har modtaget den undervisning, de plejer. For mange handler det især om, at de ikke kan gå ned til deres underviser i pausen og stille et ekstra spørgsmål eller få noget forklaret en ekstra gang,” siger han.

Corona har skabt nyt marked for online-kurser

Også Aspiri er blevet tvunget til at omlægge deres kurser til digitale versioner. Men for kursusvirksomheden har det vist sig at åbne en dør til et nyt marked for online-kurser, som Stephan van Rensburg ikke tror vil forsvinde sammen med virussen.

”I marts måned sidste år fik vi et chok, da Mette Frederiksen annoncerede den første nedlukning af landet. Vi skulle omlægge kurser for tusindvis af studerende på rekordtid.”

Derfor investerede Aspiri massivt i professionelt lys- og lydudstyr, studier og computerservere, fortæller Stephan van Rensburg. Og selvom det blev gjort som en nødløsning, har det vist sig at være en kæmpe succes.

”Selvom de studerende savner vores kurser med fysisk fremmøde, har de taget rigtig godt imod vores online-kurser. Inden et kursus starter, spørger vi de studerende, om de ville foretrække, at det var fysisk frem for online. Før vores online-kurser siger to ud af tre, at de foretrækker fysisk fremmøde. Men efter kurset siger 60 procent, at de i fremtiden hellere vil tage online-kurser,” siger Stephan van Rensburg.

Giver mulighed for differentieret undervisning – og løbende kontakt til underviser

Stephan van Rensburg har selv to bud på, hvorfor Aspiris online-kurser er blevet populære på rekordtid. Det første er, at digitale kurser giver de studerende mulighed for selv at styre undervisningens tempo.

”Vi live-streamer ikke undervisningen, men optager den i vores studie. Det betyder, at de studerende kan spole de ting over, de kan i forvejen, og at de omvendt kan sætte tempoet ned og se underviserens forklaringer igen og igen, der hvor de synes, det er svært,” siger Stephan van Rensburg.

På den måde får kurserne en form for niveau-inddeling, som kan være svær at skabe på kurserne med fysisk fremmøde.

”Når jeg selv underviser i mikroøkonomi, er der altid nogen, som har svært ved at følge med, og andre, der synes, det går for langsomt. Derfor ender jeg som regel på et mellemtempo. Men online kan de studerende selv styre det.”

Derudover får de studerende ifølge Stephan van Rensburg en helt anden mulighed for underviserkontakt med de online-kurser, som gør det tilbud unikt.

”Man køber ikke bare adgang til vores videoer. De studerende bliver for eksempel en del af en Facebook-gruppe, hvor de helt frem til eksamensdagen kan stille spørgsmål direkte til underviseren – og mange af dem svarer næsten øjeblikkeligt,” siger han.

Korrekturlæst af Charlotte Boel