Læsegruppe: Vi er hinandens sikkerhedsnet

Hvordan skal balancen være mellem det faglige og det sjove? Omnibus har mødt en læsegruppe fra arabisk- og islamstudier.

Mattias Olesen (tv), Janus Priess og Ditte Kleif er i læsegruppe på arabisk- og islamstudier. ”Det er så vigtigt, at man arbejder godt sammen, men også kan have noget sparring, hvor man kan sige, at man synes, noget er svært,” fortæller Ditte Kleif. Gruppen vil slet ikke være hinanden foruden.

Da de begyndte i januar 2013, blev læsegruppemedlemmerne hurtigt enige om, at de ville arbejde sammen.

”Jeg ved ikke, om vi har været heldige eller gode,” griner Ditte Kleif. Der er klar enighed om, at læsegruppen er en uundværlig del af studielivet på fjerde semester.

Læsegruppemøder på skemaet

”Når semestret starter, lægger vi en slagplan for, hvornår vi skal mødes, så det er en del af vores skema,” fortæller Mattias Olesen.

De mødes cirka tre gange om ugen, og hvert møde tager halvanden til to timer. Møderne bruges primært på at øve sig i at tale arabisk, men også på at løse opgaver til de andre fag. Den klare struktur skaber gode rammer for studielivet.

Lærer ikke kun for eksamen

Der er bred enighed om, at de mange timer i læsegruppen er givet godt ud – også på længere sigt.

”Vi taler jo ikke kun arabisk med henblik på eksamen, men også for faktisk at kunne bruge sproget til noget efter studiet,” fortæller Janus Priess.

Når der bliver øvet arabisk, taler de med udgangspunkt i deres ordforråd, men om mange forskellige ting.

”Man bliver sikker i sproget på en anden måde, når man øver sig sammen, ” fortæller Ditte Kleif.

I Oman med læsegruppen

Dem gode kemi og interessefællesskabet gjorde, at læsegruppen efter at have kendt hinanden i halvanden måned bestilte flybilletter til Oman, hvor de rejste i seks uger af deres sommerferie.

”Det er fedt både at have det faglige og sociale sammen. Oman var dog mest en turistferie,” fortæller Janus Priess.

I år mødtes Ditte Kleif og Mattias Olesen i Palæstina, hvor de rejste i knapt en måned.

Alle synes, det er fedt at komme til de arabisktalende lande og bruge sproget.

Læsegruppen motiverer

De mange møder i læsegruppen og den klare struktur for mødernes indhold stiller også krav til medlemmerne.

”Man føler jo et ansvar overfor gruppen. Man vil gerne leve op til, hvad der forventes af én – det er en klar motivation,” fortæller Ditte Kleif, der også finder trygheden i gruppen vigtig.

Janus Priess supplerer:

”Vi bliver hinandens sikkerhedsnet. Målet skulle gerne være, at alle får så gode karakterer som muligt og fremadrettet har så gode muligheder som muligt.”

”Vi har ingen svagheder”

Spørger man til gruppens svagheder, er Janus Priess ikke i tvivl:

”Gruppen har ingen svagheder,” griner han.

Hårdt presset indrømmer gruppen, at det hyggelige en gang imellem kommer til at fylde i møderne.

Det er vigtigt at reflektere over samarbejdet

Men gruppen er glad for både at kunne knokle og grine sammen.

”Man skal også hurtigt mærke efter, om man har en god kemi. Det er jo ikke til at holde ud, hvis man ikke klinger godt sammen,” fortæller Mattias Olesen.