Marinbiolog hædret med Miljøprisen 2015

Marinbiolog Jakob Strand fra Institut for Bioscience i Roskilde er blevet hædret med Miljøprisen 2015.

Marinbiolog Jakob Strand har modtaget Aase og Ejnar Danielsen Fonds Miljøpris 2015 på en kvart million kroner til forskning i miljøpåvirkningerne af mikroplast i det marine miljø. Senest har Jakob Strand været hovedforfatter på en ny rapport fra Nordisk Ministerråd, som har særligt fokus på plastik som marint affald, herunder hvilke forekomster af mikroplast der er konstateret i de nordiske farvande. Foto: Privat

Jakob Strand, som arbejdede på Danmarks Miljøundersøgelser inden fusionen med Aarhus Universitet, forsker i forekomsten af miljøfremmede stoffer, hvor han har særligt fokus på mikroplast i verdenshavene.

Mikroplast er små plaststykker, som gennem forskellige former for udledning ender i verdenshavene. Forskerne er i løbet af det seneste årti blevet klar over, at mikroplast udgør et særligt miljøproblem. Hvilket blandt andet er tilfældet, fordi mikroplast let optages som føde af alt fra hvaler over fisk til zooplankton.

Forskernes viden om de miljømæssige konsekvenser af mikroplast i det marine miljø er dog begrænset på nuværende tidspunkt. Tildelingen af Miljøprisen 2015 er med til at sætte fokus på vigtigheden af forskning indenfor feltet.