Markant flere studerende bliver taget i eksamenssnyd på AU

Stadigt flere studerende bliver taget i eksamenssnyd. Det viser statistik fra Uddannelsesjura, som er den administrative enhed, der behandler sagerne, og som møder de studerende, der er kommet under mistanke for at have snydt til eksamen.

Grafik: Astrid Reitzel
Sanktioner i snydesager 2012-2014. Kilde Uddannelsesstrategisk sekretariat under Uddannelsesjura. Grafik Astrid Reitzel
Sager fordelt på snydeform 2012-2014. Kilde Uddannelsesstrategisk sekretariat under Uddannelsesjura. Grafik: Astrid Reitzel

Sammenligner vi sidste år med de foregående år, har vi oplevet en markant stigning i antallet af sager om eksamenssnyd, « fortæller vicedirektør Kristian Thorn fra AU Uddannelse. Statistikken viser, at antallet nærmer sig en fordobling fra 110 sager i 2012 over 122 sager i 2013 og til 209 i 2014.

Flere undervisere indberetter

Den markante stigning i snyd skyldes ifølge Kristian Thorn blandt andet, at stadigt flere undervisere bliver opmærksomme på, at de har pligt til at indberette en mistanke om snyd – og at stadigt flere rent faktisk også gør det. Desuden skal en øget brug af antiplagieringsprogrammet URKUND ses som en væsentlig årsag til stigningen i sager. URKUND understøtter indsatsen mod snyd ved at sammenligne eksamensbesvarelser med anden kendt tekst fra blandt andet internettet.

Den typiske sag

Kristian Thorn ser et klart mønster i sagerne om snyd:

»Den typiske sag er en, hvor den studerende har plagieret fra andre kilder i større eller mindre omfang uden kildehenvisning. Sanktionen afhænger af en konkret vurdering af forseelsens alvor, hvor blandt andet omfang og forsæt til at snyde har betydning.«

Snyd er snyd

Studerende, som bliver indberettet for snyd, bliver inviteret til et møde i Uddannelsesjura, hvor de
kan komme med deres forklaring på, hvorfor de er havnet i den givne situation. Mange studerende fortæller i den forbindelse, at de ikke var klar over, at de havde foretaget sig noget forkert. Men det er den studerendes eget ansvar at kende reglerne i forbindelse med en eksamen, forklarer Kristian Thorn.

»Tilfælde af snyd vil derfor blive mødt af en sanktion. Det handler i sidste ende om den faglige kvalitet og lødigheden af hele vores bedømmelsessystem.«

Den mildeste form for sanktion er en advarsel, andre er at få en prøve annulleret eller at få frataget
ECTS-point. I sager, hvor hammeren for alvor falder tungt, er sanktionen en bortvisning fra universitetet, hvilket i gennemsnit sker én gang om året på AU.

Kristian Thorns råd til studerende er at sætte sig ind i reglerne – og ved mindste tvivl spørge underviseren, vejlederen eller eksaminator til råds før aflevering af en eksamensbesvarelse

»Kom sikkert gennem eksamen. Guide for studerende om eksamenssnyd« (pdf.)

»Eksamenssnyd – procedurer og sanktioner. Guide for universitetets medarbejdere« (pdf.)

Hvis du vil vide mere

snyd.au.dk (studerende.au.dk)