Moderaternes Christina Egelund bliver ny minister for uddannelse og forskning

Det bliver Christina Egelund (M), der erstatter Jesper Petersen (S) på posten som uddannelses- og forskningsminister i den nye regering. Egelund, der ikke er medlem af Folketinget, har tidligere siddet i Folketinget for Liberal Alliance og har det seneste år været særlig politisk udvikler i Dansk Industri.

Foto: Folketinget

Når Jesper Petersen (S) torsdag eftermiddag skal give nøglerne til ministerkontoret i Uddannelses- og forskningsministeriet fra sig, bliver det Christina Egelund (M), der rækker hånden frem.

Det 45-årige tidligere folketingsmedlem for Liberal Alliance – nu Moderaterne – er nemlig blevet udpeget til uddannelses- og forskningsminister af den nye regering bestående af Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne. Egelund stillede ikke op til dette folketingsvalg, og hun er derfor ikke medlem af Folketinget.

Til DR siger hun torsdag formiddag, inden regeringen præsenterer sit ministerhold på Amalienborg, at hun fik opkaldet fra Moderaternes formand, Lars Løkke Rasmussen, så sent som klokken 21 i går, onsdag.

”Jeg vidste det efter klokken ni i går aftes. Der skete det, at jeg gik rundt derhjemme, og ryddede lidt op og fulgte ligesom mange andre med i, hvad I fortalte i medierne. Og så ringede min telefon, og det var så Lars Løkke, der spurgte, om jeg kunne tænke mig at påtage opgaven,” siger Christina Egelund.

Den kommende minister kommer fra en stilling som særlig politisk udvikler i Dansk Industri. Hun sad i Folketinget for Liberal Alliance mellem 2015-2019, hvor hun også var formand for partiets folketingsgruppe i 2018. I 2019 forsøgte hun at blive valgt til Folketinget igen, men her fik hun ikke nok personlige stemmer.

Få måneder efter, at hun trådte ud af Folketinget, meldte hun sig ud af LA. Partiet var blevet splittet mellem en national strømning og en moderne, liberal strømning, og hun tilhørte den sidste, som var under pres, forklarede hun.

I november 2019 stiftede hun sammen med en anden afhopper fra LA, Simon Ammitzbøll-Bille, partiet Fremad. De beskrev det som et værdiliberalt midterparti. Knap et år efter blev partiet nedlagt.

Egelund er matematisk student fra Hjørring Gymnasium fra 1996, og læste mellem 2000-2003 på universitetet Lettres Modernes i Sorbonne, Paris.

Egelund vil som minister for forksning og uddannelse skulle stå i spidsen for at gennemføre reformer af SU'en og af kandidatuddannelserne. Den nye regering fremlagde onsdag sit regeringsgrundlag og her fremgår det, at den agter at skære et år af SU'en og vil ligeledes halvere op mod halvdelen af kandidatuddannelserne fra to til et år.

Den afgående uddannelses- og forskningsminister, Jesper Petersen, lykønsker Christina Egelund på sin Twitter og skriver, han er glad for det arbejde, han har udført i ministeriet.

"Det har været et kæmpe privilegie at tjene som minister. Glad for aftaler, samarbejde, resultater og de spor, der er lagt til det videre arbejde. Tillykke til min efterfølger Christina Egelund, og stort tillykke til de nye ministre i regeringen! Nyd den flotte dag," skriver Jesper Petersen.