”Når de bygger det nye campus, skal det være i samme stil som det gamle, for det er så unikt”

Same procedure as last year ...? Nej, for i modsætning til Miss Sophie fylder AU ikke 90 hvert år. Omnibus fejrer det blandt andet med en række korte interviews, hvor medarbejdere fortæller om deres forhold til universitetet.

Claus Pedersens yndlingsplet på AU er solgården ved Aulaen, hvor man kan kigge ud over hele parken. Men et travlt job efterlader sjældent tid til at stå og nyde udsigten. Foto: Ida Marie Jensen.

AU 90 år

• ”Med ønsket om, at den videnskabelige forskning, som her skal foregå, må foregå i ånd og sandhed, indvier jeg hermed Aarhus Universitet.”
  • Sådan lød ordene fra Kong Christian X, da han 11. september 1933 indviede det første universitet i Jylland. Nemlig det universitet, hvor du arbejder – eller studerer: Aarhus Universitet.
  • Omnibus fejrer AU’s 90-års fødselsdag med en række korte interviews, hvor medarbejdere svarer på tre spørgsmål om deres forhold til universitetet. Og deres ønske for fødselaren i årene fremover.
  • Sammen med universitetshistoriker Palle Lykke har vi også været i arkiverne for at finde fotografier fra de forgangne årtier, og universitetshistorikeren knytter et par ord til de op- og nedture, som er blevet dokumenteret af fotografens linse gennem tiderne.
  • Fotograf Ida Marie Jensen fra AU Foto har samtidig været på pletten for at vise, hvordan de samme lokationer ser ud i dag. Fødselsdagsserien ’AU 90 år’ bliver bragt hen over efteråret.

Claus Pedersen, ejendomsservicetekniker, Aarhus BSS. Begyndte at arbejde på AU i 1986 som betjent på Kemisk Institut og Biologisk Institut.

Hvorfor er du her stadig?

”Det er fordi, jeg godt kan lide at være her, fordi ikke to dage er ens. Jeg får lov til selv at bestemme rækkefølgen af mine arbejdsopgaver, under ansvar selvfølgelig, også selvom det er blevet mere bureaukratisk end før. Jeg har aldrig haft så mange chefer, som jeg har nu. Men hvis der er nogen, der ringer og siger ’Det brænder her’, så kan jeg godt sige ’Det venter jeg lige lidt med’. Jeg bestemmer selv rækkefølgen af mit job, og der er ikke nogen, der siger ’Nu skal du dét og dét og dét’. Det kan være, at de har låst sig inde, at lyset ikke virker, at varmen er gået, eller at de skal have et bord flyttet. Det, der altid rykker op i dagsplanen, er, hvis et vandrør er sprunget – så er det med at komme afsted. Eller hvis det rent faktisk brænder, men det er heldigvis kun sket én gang tilbage i 1980’erne, hvor et laboratorium gik i brand på Biologisk Institut.”

Hvor er din yndlingsplet på AU?

”Det er oppe ved skudhullet i Solgården (ved Aulaen, red.). Der kan man se ned over parken. Men der står jeg ikke ret tit, for jeg skal jo passe mit arbejde, så jeg kan ikke bare stå og nyde udsigten. Der er lavet sigtelinjer ned gennem parken og væltet træer, så man kan se hele vejen ned til Søauditorierne. Der er også god udsigt til søen, som min fars fætter var med til at fylde vand i som brandmand for mange år siden. Skudhullet i gelænderet er fra 2. Verdenskrig, og det ser ret vildt ud, at kuglen er gået igennem metal, der er så tykt. Men det er på grund af udsigten, jeg kommer.”

Hvad er dit ønske for fødselaren?

”At jeg får lov at blive 10 år mere, ha ha. Nej, det er, at vi bibeholder parken, som den er, og lader være med at lave den alt for fancy. Ledelsen skal sørge for at bibeholde stilen og kvaliteten og ikke lave alle deres papløsninger – vi skal ikke have en knopskydning af firkantede kasser i parken. Når de bygger det nye campus, skal det være i samme stil som det gamle, for det er så unikt, at vores bygninger på campus er så ens. Det tror jeg nu også, at de gør. Du skal ikke skrive, at den skal være bilfri, for det synes jeg er en dårlig idé – så skal jeg jo til at cykle.”

Foto: Ida Marie Jensen.

AU 90 år