Ni studerende fra Aarhus Universitet deltager i De Olympiske Lege

Der er hele ni studerende og tre alumner fra AU, som repræsenterer Danmark ved De Olympiske Lege i Tokyo. Det er et billede på, at man med succes kan studere og samtidig dyrke idræt på højt plan, mener Jens Bundgaard, der er daglig leder af AU Elitesport.

Ni studerende og tre alumner fra Aarhus Universitet deltager i De Olympiske Lege i Tokyo. Foto: Rarrarorro

I disse dage løber De Olympiske Lege ad stablen i Tokyo, og det er med Aarhus Universitet stærkt repræsenteret. Der er hele ni atleter med til OL, som er studerende på AU og tre alumner. De 12 atleter fordeler sig til sammen på ti forskellige discipliner.

Til højre kan du se, hvad de studerende konkurrerer i:

AU-atleter

Sejlsport:
Anne-Marie Rindom (KA Idrætsvidenskab) - Laser Radial
Ida Marie Baad (KA Erhvervsøkonomi) og Marie Thusgaard Olsen (BA Økonomi) – 49’er FX
Jonas Warrer (alumne) – 49’er

BMX:
Simone Tetsche Christensen (KA Medicin) - BMX

Atletik:
Anna Emilie Møller (BA Medicin) – Forhindringsløb
Thijs Nijhuis (KA Medicin) – Marathon
Mette Graversgaard (BA Molekylærbiologi) og Louise Østergaard (KA Generel Pædagogik) – 4x100 kvinder
Simon Hansen (BA International virksomhedskommunikation) – 4x100 mænd
Sara Slott (alumne) – 400 meter hæk

Skydning:
Steffen Olsen (alumne) – Riffel 50 meter

Kilde: AU Elitesport

En god kombination

AU-atleterne er alle tilknyttet AU Elitesport. Her vejleder man studerende, der har en sportskarriere på højeste nationale eller internationale niveau, og hjælper dem med at tilrettelægge deres uddannelse. Den flotte repræsentation er et tydeligt billede på, at man godt kan studere på en videregående uddannelse og samtidig være på det absolut højeste niveau inden for sin sportsgren. Det mener Jens Bundgaard, der er daglig leder af AU Elitesport.

”De er i gang med det samme som mange af deres jævnaldrende, men samtidig har de en elitekarriere, hvor de ikke kan springe over, hvor det er lavest. Her skal de forsøge at springe over, hvor det er højest, men det kan godt lade sig gøre,” siger Jens Bundgaard.

LÆS OGSÅ: Elitesejleren Anne-Marie Rindom er OL-favorit og studerende på AU, og så har hun det bedst med at have én bold i luften ad gangen

AU Elitesport lavede efter OL i Rio de Janeiro i 2016 en undersøgelse i samarbejde med Danmarks olympiske komite og Team Danmark. Den viste, at der ud af de 120 danske atleter var 46 studerende svarende til en andel af studerende i delegationen på 38 procent. Desuden viste de sportslige resultater, at 58 procent af de danske medaljer blev vundet af studerende.

”Der er mange, der siger, at skal man til tops i sporten, så skal du dedikere dig fuldt ud og nærmest forsage alt andet. Vores undersøgelse sagde, at det ikke nødvendigvis er rigtigt,” siger Jens Bundgaard og forklarer, at atleterne på AU Elitesport klarer sig mindst lige så godt akademisk, som andre studerende.

Ifølge Jens Bundgaard kan kombinationen mellem uddannelse og sportskarriere faktisk være med til at forbedre de sportslige resultater.

”Det er muligt for atleterne at sige, at sporten er det vigtigste lige nu, uden at det behøver at betyde, at de underprioriterer deres uddannelse. Det betyder, at de på tidspunkter kan vælge ikke at gå på kompromis med det sportslige. Jeg tror, at det skaber en ro, en tilfredshed og en mening at have en dagligdag, som også indeholder den langsigtede plan,” siger Jens Bundgaard.

Universitetet skal være rummeligt

AU Elitesport hører under Uddannelsesudvalget, hvor Prorektor, Berit Eika, sidder for bordenden. Hun glæder sig over de mange AU-studerende, der deltager i OL. Samtidig mener hun, at det understreger mangfoldigheden på Aarhus Universitet.

”Mangfoldig er et vigtigt kendetegn for Aarhus Universitet. Vi skal være en uddannelsesinstitution, der har plads til en bred gruppe af studerende. Her er det unge menneske, der forfølger og klarer sig rigtig godt i en karriere ved siden af studiet. Når der er et fagligt potentiale, gør vi, hvad vi kan for at støtte det,” siger Berit Eika.

Arbejdet med atleterne på AU Elitesport kaster også andet end sportslige resultater af sig. Der er også meget at lære for universitetet, mener Berit Eika.

”Vi skal kunne rumme mange forskellige studerende, og jeg synes vi har lært meget af AU Elitesport, i forhold til hvordan vi kan hjælpe og støtte studerende i at overvinde udfordringer. Helt igennem har det været en positiv oplevelse for os,” siger Prorektoren.

De erfaringer, der gøres i forbindelse med vejledning og støtte af atleterne hos AU Elitesport, kommer også andre studerende til gode, forklarer Berit Eika.

”Det betyder, at vi bliver bedre til at hjælpe studerende med at overkomme udfordringer, uanset om udfordringen er et OL eller noget andet som for eksempel sygdom. Det er ikke bare dispensationer, det er også vejledning på tidspunkter, hvor det hele kan virke uoverkommeligt. Der skal vi kunne yde den støtte, der gør, at studerende gennemfører deres uddannelseselement,” siger Berit Eika.

Aktuelt er næsten 300 studerende tilknyttet AU Elitesport.