Ny dekan er opvokset i et drivhus, spiller en habil midtbane – og har grund til det, når han bliver flov

Professor i rumforskning, Kristian Pedersen, er ny dekan på Faculty of Natural Sciences. Han tiltræder 1. april.

"Jeg forsøger, men der er en grund til, at jeg ikke blev fotograf," lød det fra den kommende dekan for Faculty of Natural Sciences, da han blev bedt om at tage en selfie under sit ophold i London. Og her er så resultatet. Kristian Pedersen er i øvrigt @SpacePedersen på Twitter. Han er også på Facebook, hvilket gør ham flyvende på sociale medier i forhold til de øvrige medlemmer af universitetsledelsen.

Fem skæve til Kristian Pedersen

1. Sidst, jeg var oppe i det røde felt, var: ... da jeg i en fodboldkamp blev ureglementeret taklet bagfra, lige som jeg skulle til at score et mål.

2. De færreste ved, at jeg: ... i mine unge dage fik danseundervisning i ti år. Det har dog ikke haft nogen varig effekt på mine dansefærdigheder …

3. Jeg kan ikke få det bedre, end når jeg: ... er med til at få noget til at blomstre og nogen til at blive glade.

4. Sidst, jeg var rigtigt flov: ... var, da jeg ved et institutmøde annoncerede, at en af mine medarbejderes kontrakt løb ud, og at hun derfor holdt op. Det var bare ikke rigtigt, så hun blev noget overrasket.

5. Den næste ferie går til: ... svigermor i Skagen eller et sted i Middelhavet – der er noget særligt ved at være på ferie på en ø.

Kristian Pedersen har de seneste otte år siddet på posten som institutdirektør for DTU Space, der er Danmarks internationale rumforskningscenter med 175 medarbejdere og ligger i Lyngby ved København. Men nu har han besluttet at skifte bane og som ny dekan stille sig i spidsen for det nye Faculty of Natural Sciences på AU.

Kristian Pedersen er for tiden i London, hvor han er svær at fange, da han er travlt optaget af diverse møder. Nedenstående lille tiltrædelsesinterview er derfor resultatet af en mailkorrespondance.

Hvorfor vil du være dekan i Aarhus?

"AU er på mange områder internationalt førende og fyldt med dybt engagerede studerende og medarbejdere. Desuden ligger universitetet smukt og samlet i Aarhus, som jeg kender som en dejlig by."

Du er født i den lille landsby Kundby i det nordvestsjællandske. Hvordan var det at vokse op der?

"Mørkt; så man kunne se stjernerne, og der var mange marker lige omkring. Og natur. Min far var gartner, så jeg er vokset op i et drivhus, og det var tæt på, at jeg selv var blevet gartner."

Hvor gammel er du?

"53, og 54, når jeg begynder på AU."

Jeg har læst, at du har to døtre. Hvor gamle er de?

"Min ældste datter Katrine er 23 og snart færdig som civilingeniør fra DTU. Den yngste på 20 er transkønnet. Hun blev rigtig nok født som pige, men de sidste godt tre år har hun følt sig som en mand og har skiftet navn til Esben.

Hvor bor du i dag?

"I et hus i Kongens Lyngby."

Hvad den kommende dekan må mangle af fototeknisk snilde, kompenserer han tydeligvis for med sit blik for motiv. Vi sigter her til skiltet over den kommende dekans hoved (Frederic William Farrar (Bombay, 7. august 1831 - Canterbury, 22. marts 1903). Dekan ved Canterbury Cathedral fra 1895 indtil sin død i 1903. (Kilde: Wikipedia)).

Skal du flytte til Aarhus?

"Ja, der er for langt at pendle fra Lyngby ☺ Katrine er flyttet hjemmefra, og Esben skal alligevel flytte hjemmefra til sommer."

Jeg kan forstå, at du spiller fodbold. Old boys

"Hov-hov! Det er foldbold for modne mænd ☺ Jeg har altid spillet fodbold, først hjemme i haven, og siden jeg var 10 år i forskellige klubber. Jeg er derfor på udkig efter en klub i Aarhus med andre modne mænd, som især i 3. halvleg er kampafgørende. I min egen opfattelse spiller jeg en habil midtbane eller forsvarsposition."