Omnibus prik

Tre AU-kantiner skal have ny forpagter: Frem til studiestart vil udvalget i de tre kantiner være småt

Kantinerne i Nobelparken, på Tandlægeskolen og Samfundsfaglig kantine på Aarhus BSS vil køre på lavt blus og med smalt udvalg fra slutningen af maj til september. Det skyldes, at der skal findes ny forpagter, når Jespers Torvekøkken stopper 31. maj. I mellemtiden træder Studenterlauget fra Aarhus BSS til.

Foto: AU Foto (Arkiv)

Udvalget af mad i kantinen i Nobelparken på Aarhus Universitet bliver mindre, og i kantinerne på Tandlægeskolen og Samfundsfaglig kantine på Aarhus BSS skal du forudbestille din frokost dagen før og afhente den i et køleskab.

Ændringerne i de tre kantiner sker fra 29. maj, når den nuværende forpagter, Jespers Torvekøkken, stopper. I mellemtiden træder Studenterlauget fra Aarhus BSS til på et lavere blus, indtil der er en ny forpagter på plads. Det forventes der at være i begyndelsen af september til studiestart, oplyser AU i en nyhed på medarbejdersiden.

Kantinerne er lukket fra 29. maj til 9. juni, hvor Jespers Torvekøkken pakker sammen, og igen fra 24. august til 1. september, hvor en genåbning skal forberedes.

Bestil mad på nettet

Kantinen på Tandlægeskolen og Samfundsfaglig kantine holder desuden lukket i juli, hvor der er færre studerende og medarbejdere på campus. I de to kantiner er det fra 10. juni muligt at forudbestille mad på en webshop, som kan hentes klokken 11 hver formiddag i et køleskab. Maden betales, når den bestilles.

I Nobelparkens kantine er det derimod muligt at få personlig betjening fra 8.30 til 13.30 fra mandag til fredag. Udvalget af mad vil dog være mindre.

Det begrænsede udvalg skyldes, at Studenterlauget ikke må benytte køkkenerne i kantinerne, og derfor skal levere maden i kantinerne i stedet. I Nobelparken vil der være hjemmebagte økologiske boller, diverse kager, såkaldte grab'n'go-bokse, sandwich og diverse kolde og varme drikke, oplyser Studenterlauget. På Tandlægeskolen og i Samfundsfaglig kantine er det kun muligt at bestille sandwich eller grab'n'go-bokse. Der er både kød og vegetariske muligheder.

Foruden de tre kantiner er også aftalen om forplejning til møder og events på AU i udbud. Fra juni til august kan man i stedet bestille forplejning hos en af AU’s øvrige kantiner. Matematisk Kantine og Studenterlaugets Kantine på Fuglesangs Allé vil begge kunne levere det meste af sommeren, skriver AU.

Ligeledes er det muligt at bruge de mange andre kantiner på AU i de perioder, hvor de tre kantiner er lukket, påpeger AU.

Jespers Torvekøkken stopper 31. maj

Det er 31. maj, Jespers Torvekøkkens aftale med AU stopper. Jespers Torvekøkken vil dog fortsat stå for at drive kantinen på DPU i Emdrup. Omnibus talte med virksomhedens administrerende direktør, Ronny Saul, i februar, hvor han fortalte, at det er umuligt at drive en rentabel forretning inden for ”den nuværende kontraktramme. Dengang afviste han ikke, at Jespers Torvekøkken kunne byde på driften igen, hvis udbuddet har et passende tilsnit.