Omnibus har fået ny redaktør

Marie Groth Andersen er ny ansvarshavende redaktør for universitetsavisen Omnibus. Hun har været journalist ved avisen de seneste otte år.

Foto: Lars Kruse

Universitetsavisen Omnibus på Aarhus Universitet har fået ny redaktør. Eller ny er måske så meget sagt, for Marie Groth Andersen har været journalist på Omnibus, siden avisen blev etableret i 2013. Marie Groth Andersen overtager redaktørposten efter Lotte Bilberg, der har valgt at fratræde sin stilling.

”Jeg er meget glad for at få muligheden for at føre det arbejde videre, som Lotte og jeg har skabt i fællesskab. Jeg har stået i en gedigen mesterlære under hende; hun har et skarpt journalistisk kompas, hun er modig og vedholdende. Det er kvaliteter, som kendetegner en god redaktør,” siger Marie Groth Andersen og fortsætter:

”Det bliver et nyt, spændende kapitel, jeg nu tager hul på. Omnibus står blandt andet med en frisk evaluering i ryggen, som jeg glæder mig til at handle på sammen med den øvrige redaktion og avisens redaktionskomité,” siger Marie Groth Andersen.

Om Marie Groth Andersen

• 39 år
  • Uddannet journalist fra DMJX og cand.public. fra SDU
  • Har arbejdet på Aarhus Universitet siden 2012 og siden 2013 som journalist på Omnibus
  • Har tidligere arbejdet i Europa-Parlamentet og ved et aarhusiansk kommunikationsbureau og har været journalistpraktikant ved Århus Stiftstidende
  • Bor i Aarhus og er mor til to børn på 3 og 7 år.

Evalueringen viste blandt andet, at der er behov for at udbrede kendskabet til Omnibus, men at læserne generelt er tilfredse med indholdet i avisen.

LÆS OGSÅ: Evaluering af Omnibus: Læserne er tilfredse med indholdet, men avisen skal være mere synlig

”Jeg har været med til at tegne den redaktionelle linje i mine otte år som journalist ved Omnibus. Af samme grund vil man heller ikke opleve, at avisens linje ændrer sig markant, fordi jeg nu sætter mig i redaktørstolen. Derfor er jeg også glad for at se, at læserne i evalueringen giver udtryk for, at de er tilfredse med det indhold, de kan læse i Omnibus.”

Ud over at skabe vedkommende journalistik mener Marie Groth Andersen også, at det er lykkedes at skabe en avis med et tydeligt afsenderforhold, som kan spille en central rolle på universitetet, i kraft af at avisen er redaktionelt uafhængig.

”Uafhængigheden er vigtig for mig at værne om. Men det er samtidig vigtigt for mig at understrege, at man ikke skal være berøringsangst i forhold til at tage fat i os på redaktionen, hvis der er noget, man synes, vi skal sætte fokus på. Vi vil gerne tippes, og vi vil meget gerne drøfte en idé over en kop kaffe.”

Foruden Marie Groth Andersen består Omnibus’ redaktion af journalist Asger Søndergaard Nielsen, der er ansat i et vikariat, og Martin Kousholt, der er studenterreporter. Stillingen som journalist ved Omnibus slås op snarest.