Overblik over valgevents: Bliv skarpere på, hvor dine kryds skal sættes

Lige om lidt skal du sætte en række krydser – først ved universitetsvalget og så ved kommunal- og regionsrådsvalget. Er du endnu ikke helt skarp på, hvor krydsene skal sættes, bliver der i løbet af den kommende tid afholdt en række valgdebatter og valgevents særligt rettet mod studerende. Få et overblik her.

Grafik: Colourbox

Tip os!

Hvis vi mangler et valgarrangement i oversigten, så tip os på omnibus@au.dk

Kommunalvalget 2021: Sofie Carsten Nielsen og Rabih Azad-Ahmad besøger AU

Hvornår: 27. oktober kl. 12.00-12.45 (OBS! arrangementet har fundet sted)
Hvor: Søauditorierne, bygning 1251, Bartholins Allé 3
Arrangør: Radikale Venstre

Sammen med Studenterrådets formand Marie Dall taler Radikale Venstres partiformand Sofie Carsten Nielsen og Rabih Azad-Ahmad, der er partiets spidskandidat til kommunalvalget i Aarhus, om udflytningen af studiepladser fra Aarhus Universitet, og hvilken udfordring de ser, det indebærer.

Kommunalvalget 2021: Unge byrådskandidater i paneldebat

Hvornår: 28. oktober kl. 19.00 (OBS! arrangementet har fundet sted)
Hvor: Tvillingeauditoriet, bygning 1324, lokale 011
Arrangør: Konservative Studenter og Frit Forum Århus

Jesper Larsen, som tidligere har været vært på bl.a. Debatten og Deadline på DR2, modererer debatten blandt de unge kandidater til Aarhus byråd. De vil debattere kommunalpolitik i Aarhus, og syv partier er repræsenteret.

Regionsrådsvalget 2021: Debat om fremtidens sundhedsvæsen

Hvornår: 1. november kl. 16.15-19.15 (OBS! arrangementet har fundet sted)
Hvor: The Kitchen, Universitetsbyen 14
Arrangør: Selskab for Medicinsk Studenterforskning, Roche, Novartis og Aarhus Universitet

Ved sidste kommunal- og regionsrådsvalg lå stemmeprocenten blandt de 22-29-årige på 54,9 procent. Selskab for Medicinsk Studenterforskning vil derfor med dette valgarrangement hjælpe netop unge til at forstå, hvilken betydning det har at stemme til regionsrådsvalget. Programmet byder på et indblik i konkrete regionale projekter i sundhedssektoren; en valgdebat med emner som sundhedsdata, bæredygtighed og ulighed i sundhedsvæsenet. Foreløbig deltager 11 regionsrådskandidater i debatten.

Kommunal- og regionsrådsvalg 2021: Debat om, hvordan man understøtter trivsel og forebygger stress blandt unge

Hvornår: 1. november kl. 19.00-22.00 (OBS! arrangementet har fundet sted)
Hvor: Aarhus Rådhus
Arrangør: Dansk Center for Mindfulness, Aarhus Universitet

Dansk Center for Mindfulness ved Aarhus Universitet kaster lys på, hvordan man kan forebygge stress og mistrivsel blandt unge ved et vælgermøde, hvor ni lokale politikere deltager. Programmet begynder og slutter med jazz og meditation. Centerleder Lone Overby Fjorback præsenterer desuden centerets forskning på området.

Kommunal- og regionsrådsvalg 2021: Hvordan kan politikerne gøre din hverdag bedre?

Hvornår: 3. november kl. 16.00-18.00 (OBS! arrangementet har fundet sted)
Hvor: Stakladen
Arrangør: Studenterrådet ved Aarhus Universitet

Studenterrådet inviterer til valgdebat i Stakladen i forbindelse med kommunal- og regionsrådsvalget. 12 lokalpolitikere fra Aarhus fordelt på 12 partier står klar til at debattere. Og som studerende kan du forud for arrangementet via Facebook få direkte indflydelse på to emner, som politikerne skal debattere. Dernæst er der fri mulighed for at stille spørgsmål direkte til politikerne.

Korrekturlæst af Charlotte Boel