Postkort fra Berlin: ”Vi gennemtrawlede byen på cykel”

Jette Broeng Ohrt er receptionist ved Institut for Agroøkologi i Slagelse og var i midten af juni sammen med sin mand på fem dages ferie i Feriefondens lejlighed i Stubbenkammerstraβe i Berlin.

Illustration: Astrid Reitzel

Miniserie: Postkort

Der ligger masser af oplevelser og venter i de feriehuse og –lejligheder, som Feriefonden af 1979 for medarbejdere ved Aarhus Universitet råder over.

Omnibus har fået feriehilsner og anbefalinger fra et par medarbejdere, der har besøgt feriefondens lejemål denne sommer.

Feriefonden af 1979 for medarbejdere ved Aarhus Universitet råder over huse og lejligheder både i Danmark og i Europa. Ferieboligerne kan lejes af alle ansatte ved Aarhus Universitet og pensionerede medarbejdere.

Danmark:

• Skagen, to huse på Strandfogedvej og Højensvej (begge 6 personer)
  • Søndervig, sommerhus (8 personer)
  • Skovfogedhuset ved Sandbjerg Gods (8 personer)
  • Rude Strand, sommerhus (8 personer)
  • Lild Strand, sommerhus (8 personer)
  • København, tre lejligheder i Husumgade og en på Sundholmvej (henholdsvis 2, 4, 6 og 4 personer)
  • Grønnestrand, sommerhus (8 personer)
  • Femmøller, sommerhus (8 personer)
  • Bovbjerg, to lejligheder (begge 2-4 personer)
  • Bjerregård, sommerhus (6 personer)
  • Båring Vig, sommerhus (6 personer)

Europa:

• Frankrig, Collioure, ferielejlighed (4 personer)
  • Spanien, Malaga, ferielejlighed (8 personer)
  • Italien, Toscana, feriehus (6-8 personer) og ferielejlighed (6 personer)
  • Tyskland, Berlin, lejlighed (8 personer)
  • Ungarn, Budapest, to lejligheder (4-6 og 6 personer)

Læs mere om Feriefonden og de enkelte lejemål

Mere inspiration til din tur

I de fleste lejemål ligger bøger, hvor tidligere lejere har skrevet tips og idéer ned. Aarhus Universitetsforlag udgiver også guidebøgerne Vide Verden om blandt andet Budapest, Berlin, Barcelona (tæt ved Collioure) og Aarhus.

Hvordan kom I derned?

”Vi havde først købt busbilletter med selskabet Eurolines, som desværre krakkede, inden vi skulle afsted. Så vi endte med at booke togbilletter til 550 kroner for en returbillet. Turen tog cirka syv timer, og vi skulle skifte i Ringsted, Næstved og Hamborg. Men fordelen ved at tage toget frem for at flyve er, at man ender lige midt i byen.”

Foto: Jette Broeng Ohrt (privat)

Hvad synes du om lejligheden og nabolaget, den ligger i?

”Lejligheden var fin. Vi var dog uheldige, for de var ved at brække vejen op i de dage, vi besøgte den. Vi savnede desuden en mulighed for at sætte os udenfor i en gårdhave eller på en altan, men så kan man benytte parkerne i nærheden. Lejligheden ligger i Prenzlauer Berg, der er et meget hyggeligt kvarter lidt uden for centrum med masser af caféer.”

LÆS OGSÅ: Postkort fra Collioure: Ansjoser på 117 måder og Michelin-mad

Foto: Feriefonden af 1979 for medarbejdere ved Aarhus Universitet

Hvad synes du om Berlin?

”Vi har været der før, men Berlin er fantastisk på grund af det liv, der er i byen. Der er masser af spændende steder at besøge, og alt fungerer.”

Hvad lavede I?

”Vi lejede cykler i nabolaget. Det er perfekt at cykle rundt i byen, der er cykelbaner og -stier, og bilisterne tager hensyn. Men man skal være vågen, for de lokale cykler hurtigt. Vi cyklede blandt andet rundt langs den tidligere Berlinmur og så mange mindesmærker. Vi slog os ned ved floden og holdt pauser og cyklede også ud og så de mange boligkarréer i udkanten af byen. Vi fik virkelig gennemtrawlet byen på cykel. Og så var vi en tur oppe i radiotårnet (Berliner Fernsehturm, red.) og på Museumsøen.”

Monumentet for Europas myrdede jøder og radiotårnet i baggrunden. Foto: Jette Broeng Ohrt

Er der noget, du vil anbefale til andre, der besøger lejligheden?

”Det jødiske museum (Jüdisches Museum Berlin, red.) og radiotårnet kan anbefales. Og det samme kan cykelturen rundt langs med den tidligere Berlinmur.”

Et stykke Berlinmur fanget på en anbefalelsesværdig cykeltur gennem den tyske hovedstad. Foto: Jette Broeng Ohrt (privat)

Er der en gratis oplevelse, du kan anbefale?

”Gå en tur i mindesmærket for Europas myrdede jøder, det er fantastisk at besøge og sætter tanker i gang.”

Jette Broeng Ohrt ved Mindesmærket for Europas myredede jøder i Berlin. Foto: Privat

Er der en restaurant, du kan anbefale?

”I nabolaget ligger der en vietnamesisk restaurant. Jeg kan ikke huske, hvad den hedder, men vi fandt den i Lonely Planet. Den ligger lige ud til et lille torv og serverer god mad til billige penge.”

Er der andre af Feriefondens huse og lejligheder, som du har besøgt og kan anbefale?

”Jeg har både besøgt huset på Strandfogedvej i Skagen, lejligheden i Budapest og lejligheden i Collioure. Alle har været supergode, men især huset i Skagen er et fantastisk hus, velholdt og i super kvalitet. Det er en fantastisk mulighed, vi som medarbejdere har, at kunne leje disse huse og lejligheder. Jeg kan anbefale at booke i god tid, gerne seks måneder før, og undgå skoleferien, hvor der er lodtrækning om lejemålene.”