Privat kursusvirksomhed forsøger at få adgang til undervisningsmateriale via studerende på AU

Den private kursusvirksomhed Aspiri har kontaktet studerende på Psykologisk Institut for at få adgang til kursusmateriale og kodeord til Blackboard, fortæller studielederen på instituttet. Hun har nu sendt en advarsel ud til de studerende.

Foto: Jesper Rais

”Helt uacceptabel.” Sådan beskriver studieleder på Psykologisk Institut på AU Helle Spindler den måde, hvorpå den private kursusvirksomhed Aspiri ifølge nogle af hendes studerende forsøger at få adgang til pensumlister, tekster, slideshows og andet materiale fra undervisningen.

Med henvisning til at forelæsninger er offentlige, forsøger firmaets repræsentanter at lokke de studerende til at videregive kursusmateriale, som ellers kun er tilgængeligt via AU’s digitale læringsrum, Blackboard, forklarer hun.

“Vi har studerende, der er kommet til underviseren og har undret sig over, om man bare må udlevere undervisningsmateriale på den måde. Det stiller vores studerende i en rigtig ubehagelig situation,” siger Helle Spindler.

Ophavsretsbeskyttet materiale

Ifølge studielederen beretter de studerende, at de er blevet spurgt, om de vil give en kopi af materialet eller udlevere deres login til Blackboard, så Aspiri selv kan gå ind og hente det.

"Det er ikke er i orden, og det bliver vi selvfølgelig nødt til at reagere på,” siger Helle Spindler, som nu har sendt en mail ud til alle studerende på instituttet for at advare mod kursusvirksomhedens metoder.

Hun fastslår, at ophavsretten til undervisningsmaterialet alene tilhører underviseren, som har udarbejdet det, og derfor skal man ikke udlevere og dele materiale uden underviserens tilladelse.

Aspiri

ASPIRI A/S startede sin kursusvirksomhed i 1993 og er ifølge firmaets egen hjemmeside "Skandinaviens største udbyder af professionel faglig eksamenstræning." Virksomheden, som i dag udbyder eksamensforberedende kurser til studerende på størstedelen af landets universiteter, er tidligere blevet beskyldt for aggressiv markedsføring, blandt andet af prodekan for uddannelse på CBS Sven Bislev.

Udlevér aldrig kodeord

Samtidig vil studielederen med sin advarslen til de studerende understrege, at man aldrig skal oplyse sit Blackboard-login til tredjepart. Det gælder ikke kun i forhold til undervisningsmateriale, men også ens personlige sikkerhed.

“Blackboard giver adgang til meget mere end bare et bestemt undervisningsforløb. Udleverer man sit login, udleverer man også en masse personlige oplysninger om sig selv,” siger hun.

Heldigvis har de studerende, som er blevet kontaktet af Aspiri, reageret meget fornuftigt, siger Helle Spindler, som ikke er bekendt med, at nogen af de psykologiserende har videregivet materiale eller oplyst kodeord til kursusvirksomheden.

Aspiri er med til forelæsninger på uni

Aspiri har ikke tidligere udbudt eksamensforberedende kurser til psykologistuderende på AU. Ifølge virksomhedens administrerende direktør Stephan van Rensburg er det en studerende på psykologi, der selv har henvendt sig og anmodet virksomheden, om at oprette et kursus i statistik.

"Når vi får henvendelser fra studerende på en af landets uddannelsesinstitutioner, som spørger til et kursus, vi ikke udbyder, så kommer det på venteliste, indtil vi finder en egnet underviser", siger han.

Stephan van Rensburg bekræfter, at Aspiris undervisere på nyoprettede forberedelseskurser ofte tager med til forelæsninger på universitetet og taler med de studerende for at få oplysninger om det pågældende kursus. Det er nødvendigt for bedst at kunne hjælpe de studerende, der senere kommer til Aspiri, når eksamen nærmer sig, forklarer han.

"Hvis ikke vi lige kan finde den eller de studerende, som i første omgang har henvendt sig, så spørger vi nogle af de andre eller forelæseren. Nogle gange har vi oplevet, at der er studerende, som har foreslået, at vi selv går ind på det interne net og henter de informationer, vi har brug for. Og så kan de godt finde på at oplyse en kode."

Bryder ikke ophavsretten

I følge Aspiris direktør, er det imidlertid kun pensumlisten og - hvis det som i dette tilfælde drejer sig om et kursus i statistik - undervisningsprogrammet, som Aspiri er interesseret i.

"Vi kopierer ikke undervisningsmateriale fra universiteterne. Alt undervisningsmateriale er udviklet af vores egne undervisere", fastslår han.

Og dermed bryder Aspiri heller ikke ophavsretten, hævder direktøren.

"Vi laver en nyfortolkning af pensum og kan stå 100 procent på mål for vores kursusmateriale. Hvis en studerende sender en undervisers slides, så vil jeg da ikke afvise, at vores undervisere vil kigge på det. Men faktisk er det ikke så interessant for os, for det har de studerende jo allerede set", siger han.