Omnibus prik

Psykologi kræver igen det højeste karaktergennemsnit - se listen her

Ligesom sidste år er psykologi den uddannelse på Aarhus Universitet, der har krævet det højeste karaktergennemsnit for at blive optaget via kvote 1. Cognitive Science og Odontologi følger efter.

Foto: Jens Hartmann/AU Foto

Mens nogle uddannelser på Aarhus Universitet har optaget alle de ansøgere, som opfyldte adgangskravene, har andre uddannelser haft så mange kvalificerede ansøgere, at der ikke var plads til alle.

I år topper psykologi ligesom sidste år listen over uddannelser på AU, der har krævet det højeste karaktergennemsnit for at blive optaget via kvote 1. 

Adgangskvotienten er det karaktergennemsnit, man som minimum skal have for at blive optaget via kvote 1 på en uddannelse. Adgangskvotienten er ikke et adgangskrav, men viser derimod blot, hvor højt et karaktergennemsnit ansøgerne det givne år har haft på en uddannelse, som har flere ansøgere, end der er studiepladser. Kvotienten viser karaktergennemsnittet for den ansøger, som har det laveste karaktergennemsnit af de kommende studerende, der er blevet tilbudt en plads på uddannelsen. Kvotienten afhænger altså både af ansøgernes gennemsnit, af antal studiepladser og antal ansøgere. Uddannelser, der optager alle kvalificerede studerende, har dermed ikke en adgangskvotient.

Herunder kan du få et overblik over de ti uddannelser med den højeste adgangskvotient og de ti uddannelser med den laveste adgangskvotient. 

De ti højeste adgangskvotienter: 

1. Psykologi (10,9)

2. Cognitive Science (10,5)

3. Odontologi (10,5)

4. Medicin (10,1)

4. Data Science (10,1)

4. Veterinærmedicin (10,1)

5. Antropologi (9,9)

5. Computer Science (9,9)

6. Molekylærbiologi og molekylærmedicin (9,8)

7. Statskundskab (9,6)

De ti laveste adgangskvotienter:

1. Filosofi (6,0)

1. Arkæologi (6,0)

1. Teologi (6,0)

1. Economics and Business administration (Herning) (6,0)

2. Datavidenskab (6,1)

2. Religionsvidenskab (6,1) 

2. Japanstudier (6,1) 

3. Kunsthistorie (6,2)

3. Kemi (6,2) 

3. Nanoscience (6,2)