Redaktionschef Søren Mogensen Larsen var den bærende kraft bag Tænkepauser – nu skal serien leve videre uden ham

Redaktionschef Søren Mogensen Larsen døde i maj efter længere tids sygdom. Han redigerede 70 ud af de 100 bøger i den populære Tænkepauser-serie fra Aarhus Universitetsforlag og var hovedpersonen bag.

Foto: Maria Randima

Fejringen af udgivelse nummer 100 i Aarhus Universitetsforlags absolut største udgivelsessucces, serien Tænkepauser, bliver uden den person, der måske har betydet allermest for serien.

Redaktionschef på Aarhus Universitetsforlag og hovedansvarlig for Tænkepauser, Søren Mogensen Larsen, døde i maj efter længere tids sygdom. Han blev 42 år.

Den 7. juni udkom udgivelse nummer 100 i serien, som består af små bøger på 60 sider med lettilgængelig forskningsformidling. Den første Tænkepause blev udgivet i 2012, mens Søren Mogensen Larsen overtog ansvaret for serien i 2014. Siden nåede han at redigere cirka 70 ud af de nu i alt 100 udgivelser.

Forlagsdirektør Carsten Fenger-Grøndahl fortæller, hvilket aftryk Søren Mogensen Larsen har sat på serien.

”Det, man i dag forbinder med Tænkepauser, det er hans værk. Den der ensartethed, høje kvalitet og hele det brand, der er blevet bygget op om serien og vores måde at redigere den på, det er meget ham, der har stået for det. Selve idéen eller udformningen var selvfølgelig på plads, før Søren kom ind, men når vi kigger på bøgerne fra dengang, vil du kunne se, at det var mere ujævnt de første par år, før det fandt sin form med Søren,” siger Carsten Fenger-Grøndahl.

Søren Mogensen Larsen formåede ifølge forlagsredaktøren at gøre kompliceret forskning relevant for almindelige mennesker. Han formåede at guide forfatterne til en enklere formidling med konkrete eksempler taget fra hverdagen.

”Det har været Sørens helt store bestræbelse at arbejde med det, og han har arbejdet supermeget med det sproglige for at skabe liv og variation og små sjove indslag i det. Det er det sproglige og formidlingsformen, som Søren har udviklet og optimeret på,” siger forlagsdirektøren.

Efter Søren Mogensen Larsens død har flere tilkendegivet, hvor stor en indflydelse han har haft på serien og på forlaget, og han har da også arbejdet tæt sammen med de forfattere, der har bidraget til serien. Teksterne var igennem en del redigeringer, inden det færdige manuskript lå klar, fortæller Carsten Fenger-Grøndahl.

”Det ville typisk være sådan, at efter møder og en masse snak landede der et manuskript, og så ville Søren ofte forkaste halvdelen af det og have flere hundrede spørgsmål til den halvdel, der nu var tilbage. Så var der typisk 5-6 redigeringsrunder, før manuskriptet kom på plads. Så det er sådan et uddannelsesforløb for en kunstner at komme igennem. Og det, som er svært forståeligt – eller måske ikke så spændende – bliver stille og roligt udfoldet eller luget ud i en lang proces over adskillige måneder,” siger han.

Nu står forlaget tilbage uden en redaktionschef, men ifølge Carsten Fenger-Grøndahl bliver der ikke ansat en ny. Det aftryk, som Søren Mogensen Larsen har sat på redaktionen, lever videre.

”Hele den måde at arbejde med tekster og med forskerne på har han jo haft ti år til at give videre. Der er en hel stab med den samme tankegang og mange af de samme færdigheder. Så selv om Søren var en stjerne og normsættende, er der rigtigt meget af det, Søren kunne, som er blevet givet videre. På den måde er det mere et stort langsigtet tab, end det er en akut krise for forlaget som sådan,” siger Carsten Fenger-Grøndahl.

Korrekturlæst af Charlotte Boel.