REPLIK: "Jeg lægger ikke navn til krav om begrænsning af forskningsfrihed"

Professor emeritus Heine Andersen anfægter, at han skulle kræve minkforsker Steen H. Møllers forskningsfrihed begrænset og går i rette med prodekan Ole Hertels udlægning i et debatindlæg.

Dette er et debatindlæg. Synspunkterne, som udtrykkes i indlægget, er skribentens egne. Vil du deltage i debatten, så send dit indlæg til omnibus@au.dk

Jeg er blevet opmærksom på et indlæg i Omnibus 22. marts, hvor prodekan for myndighedsbetjening ved Faculty of Technical Sciences, Ole Hertel, har taget stilling i et groft angreb, jeg er blevet udsat for i en debat om minkforskning på AU. I et indlæg har Olav W. Bertelsen, Caroline Adolphsen og Simon Kristensen beskyldt mig for at jeg ”lægger navn til usaglige krav om, at vores kollegers forskningsfrihed skal begrænses.”

Jeg svarede i genmæle 18. marts, at den grove anklage savnede enhver begrundelse. Jeg har på intet tidspunkt, noget sted, nævnt den pågældende minkforsker Steen H. Møller eller andre minkforskere, endsige udtrykt krav eller ønske om at begrænse forskningsfriheden for ham eller andre minkforskere. De tre forfattere til det uanstændige angreb giver heller ikke nogen som helst dokumentation. Det er groft krænkende, og jeg har bedt om en undskyldning. Det har jeg ikke fået.

Nu skriver Ole Hertel 22. marts – uden at nævne mit navn – ”at Fællestillidsrepræsentanter fra Faculty of Natural Sciences og Juridisk Institut omtaler ganske præcist problemets omfang” i deres indlæg. Præcist? Det må betyde, at Ole Hertel åbenbart mener, at jeg har lagt navn til krav om ”usaglig begrænsning af forskningsfrihed”.

Det er at føje spot til skade, og jeg vil bede Ole Hertel forklare, om han mener, jeg ”lægger navn til usaglige krav om, at vores kollegers forskningsfrihed skal begrænses," og i bekræftende fald dokumentere, hvor jeg har gjort det.