REPLIK: Fællestillidsrepræsentanter: Forskere skal tåle kritik, men ikke personangreb

Olav W. Bertelsen, Caroline Adolphsen og Simon Kristensen svarer på kritik fra professor emeritus Heine Andersen og journalist Jørgen Øllgaard.

Dette er et debatindlæg. Synspunkterne, som udtrykkes i indlægget, er skribenternes egne. Vil du deltage i debatten, så send dit indlæg til omnibus@au.dk

Heine Andersen slår i sit svar  på vores debatindlæg fast, at han mener, at vores kollega, der forsker i mink, skal have forskningsfrihed. Det er vi glade for.

Andersen kommer også med synspunkter, vi er nødt til at kommentere. Det er for eksempel faktuelt forkert, at vi ikke protesterede mod de dobbelte mundkurvskontrakter. Olav W. Bertelsen udtalte sig meget skarpt mod disse i 'Orientering' på P1 i starten af april 2016. Den videre kamp på nationalt niveau tog andre, for eksempel DM’s forperson Camilla Gregersen og Danske Universiteter, sig af.

Jørgen Øllgaard skriver i sit svar til os, at AU's sektorforskning ikke har skærpet selvkritikken. Det er også faktuelt forkert. Selvkritikken har ført til principper for journalisering, kvalitetssikring osv., som alle forskere på AU nu må forholde sig til.

Det er et problem, at en alt for stor del af forskningen i dag finansieres af eksterne midler, men det er et vilkår, vi har lært at navigere i. Forskningen lever op til kvalitetskriterierne i vores fag, uanset finansieringen. Også hvis den kommer fra afgifter pålagt bestemte erhverv. At påstå det modsatte beklikker alle forskere.

Øllgaard mener, at det er ”grimt”, at vi som tillidsrepræsentanter kritiserer Heine Andersen, og kalder det er en slags afledningsmanøvre med det formål at undgå åben kritik, der kan true bevillingerne. Det er forkert. Det er derimod udbredelsen af Øllgaards hetz mod vores kollega, vi kritiserer.

Det burde være selvindlysende, at vi som tillidsrepræsentanter ikke har til opgave at være smagsdommere over, om den ene eller anden forskning er god eller ønskelig. Vores opgave er derimod at forsvare vores kollegers rettigheder og helt basale arbejdsvilkår.

Vi oplever i disse år, at politikere, organisationer og andre interessenter forsøger at fordreje eller lukke munden på forskning, de ikke kan lide. Metoden er personangreb af varierende grovhed. Vi skal som forskere deltage i den offentlige debat, og vi skal svare på kritik. Men når kritikken bliver til personangreb, bidrager den til at lukke munden på forskerne og skader derfor Danmark som oplyst demokrati.

Olav W. Bertelsen er lektor ved Institut for Datalogi og fællestillidsrepræsentant for akademikerne på Faculty of Natural Sciences.

Caroline Adolphsen er lektor ved Juridisk Institut og fællestillidsrepræsentant for de videnskabelige medarbejdere (VIP) og teknisk-administrative medarbejdere (AC-TAP) på Aarhus Universitet.

Simon Kristensen er professor ved Institut for Matematik.

Korrekturlæst af Charlotte Boel