Sådan lidt i stil med Mussolinis universitet, tak!

Sammen med universitetshistoriker Palle Lykke har vi stået på hovedet i arkiverne efter fotografier fra de forgangne årtier i anledningen af AU’s 90 års fødselsdag. Det er der kommet ti før og nu-billeder ud af.

AU 90 år

Fødselsdagsserien ’AU 90 år’ bliver bragt hen over efteråret, og omfatter også en række korte interviews med medarbejdere, der svarer på tre spørgsmål om deres forhold til universitetet. Du finder de artikler, der allerede er bragt, i venstre spalte på forsiden under overskriften:

Serie: AU 90 år

Arkitekt C.F. Møller, som hidtil havde stået for byggeriet af AU, fik også opgaven, da det blev besluttet, at universitetet skulle have ny hovedbygning i slutningen af 1930’erne.

Møllers hidtidige byggeri i gule mursten var kendetegnet ved en stram funktionalistisk stil. Derfor var han ikke specielt begejstret, da han på et byggeudvalgsmøde blev opfordret til at bygge i en mindre streng stil.

Universitetshistoriker Palle Lykke fortæller, at C. F. Møller som inspiration på byggemødet fik vist et postkort af Sapienza-universitetet, som den italienske diktator Benito Mussolini havde ladet opføre i Rom.

Se før og nu-billede:

Sådan lidt i stil med Mussolinis universitet, tak!