Seks varslet opsagt eller ned i tid

Seks medarbejdere ved Institut for Klinisk Medicin har i dag fået at vide, at de er indstillet til afskedigelse eller til at gå ned i tid som følge af en større sparerunde på instituttet.

Arkivfoto: Jesper Rais.

De berørte medarbejdere fik beskeden i morges, hvor samtlige medarbejdere ved instituttet var blevet bedt om at holde øje med deres mailboks i tidsrummet fra 8.00-8.30.

Efterfølgende blev de seks, der havde fået den mail, ingen havde lyst til at se i sin indbakke, kaldt til møde med ledelsen, og i løbet af de kommende 14 dage vil det blive undersøgt, om nogle af de medarbejdere, der står til at miste deres arbejde ved instituttet, har mulighed for at få nyt arbejde andre steder på AU.

Fra omkring ti til seks

Institutledelsen havde på et ekstraordinært møde i det lokale samarbejdsudvalg (LSU) 21. februar lagt op til, at omkring ti medarbejdere ville blive indstillet til afskedigelse eller til at gå ned i tid. Men i mellemtiden er det lykkedes at bringe tallet ned på de omtalte seks.

LÆS OGSÅ: Afskedigelser på Institut for Klinisk Medicin

Baggrunden for situationen er en større sparerunde på instituttet, der står med et underskud på budgettet på 36 millioner kroner. Institut for Klinisk Medicin er blevet pålagt at finde midlerne inden for egne rammer, og skal have rettet op på økonomien inden udgangen af 2023.