SF vil have bilerne helt ud af Universitetsparken

Det er ikke vidtgående nok, at vejene i Universitetsparken er blevet til cykelgader. Det mener SF’s byrådsgruppe, som vil indføre forbud mod bilkørsel i Universitetsparken fra 2020. Men forslaget møder ikke stor opbakning fra de øvrige partier i Aarhus Byråd.

Foto: Jesper Rais

Aarhus Byråd drøftede onsdag 18. april SF’s forslag om at gøre Universitetsparken bilfri i 2020.

”Aarhus Kommune har allerede besluttet at omdanne Universitetsparkens vejnet til cykelgader, hvor cyklister gives fortrinsret, og fartgrænsen for biler sænkes til 30 km/t. I SF mener vi, at dette ikke er vidtgående nok. Vejene i Universitetsparken er simpelthen for farlige for cyklister, så længe de skal dele vejene med biler.”

Sådan skriver SF blandt andet i sit forslag, som Mette Bjerre er ordfører på. Hun er desuden ph.d.-studerende på Aarhus Universitet.

Rådmand vil ikke arbejde for idéen

Men blandt de øvrige partier i byrådet var der ikke den store opbakning til en bilfri universitetspark.

Rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V), gjorde det klart, at det ikke var en idé, han har tænkt sig at arbejde for. Han begrundede det blandt andet med, at han ikke vil begrænse forholdene for travle mennesker – ansatte såvel som studerende – der er afhængige af deres bil for at komme til universitetet.

Ango Winther (S) tilsluttede sig rådmandens indlæg. De Radikales Eva Borchorst Mejnertz understregede, at hun tror på løsningen med, at vejene i Universitetsparken nu er omdannet til cykelgader. Og heller ikke Dansk Folkeparti, Liberal Alliance eller Konservative var positivt stemt.

Kun Enhedslistens Kjeld Hvalsø gav forslaget medvind.

SF’s Mette Bjerre anmodede om, at forslaget sendes til behandling i magistraten for Teknik og Miljø. Magistraten kommer herefter med en udtalelse, som sendes retur til byrådet.