JULESERIE: Skru ned for de fysiske ambitioner, når døsen fra julebordet aftager

I julen skruer vi ned for tempoet, og det er godt for vores mentale velbefindende, men knap så godt for fysikken. Efter nytåret skruer vi så helt op for ambitionerne. Men Knud Ryom, der er adjunkt i folkesundhedsvidenskab, minder om, at det ikke handler om at blive den stærkeste mand på villavejen. Mindre kan gøre det.

Foto: Nicolai Hildebrand/ AU foto
Knud Ryom er adjunkt ved Institut for Folkesundhed ved sektion for Sundhedsfremme og Sundhedsvæsen

Hvad kan dit felt sige om julen?

Julen er hjerternes fest, men den burde i højere grad også være benenes fest. Skal man sige noget negativt om julen, er det, at vi ofte rører os for lidt i julen. Omvendt er juletiden en god buffer i vores til tider travle hverdag. Der har de fleste tid til at passe på sig selv og se deres familie. Det giver godt for den mentale sundhed, at man får pustet ud. På den måde er det en god periode, rent trivselsmæssigt, fordi vi skal huske at passe på os selv og tage tid til os selv.

Hvordan vægtes det mentale over for det fysiske?

På folkesundhedsvidenskab arbejder vi ud fra et holistisk perspektiv på mennesket. Man kan ikke sige, det ene er vigtigere end det andet. Det spiller sammen. Vi skal nyde godt af den mentale bonus, man kan få fra julens hygge, men vi skal huske, at en krop ikke kun har gavn af hygge. På den måde kan man ikke sætte det op over for hinanden, hvad der er vigtigst. Vi skal pleje hele vores system.

Hvad sker der med folks sundhed hen over julen?

I dagligdagen er vi relativt sunde og har gode vaner. Det er typisk i pauserne, vi falder fra, såsom sommeren, der er den længste pause. Julen er faktisk ikke så slem, fordi ferien er kortere. Til gengæld kan den for nogle blive inaktiv, fordi man føler, man har særligt travlt. Men julen er også et godt afbræk. Den leder op til nytår, hvor der bliver lavet en masse nytårsfortsæt. I julen får man plejet den mentale sundhed, og bagefter gør mange noget for den fysiske sundhed.

Problemet med nytårsfortsætter er, at det typisk ikke er sådan, vi bliver sundere. Det bedste sted at begynde, er at gøre vores hverdag så aktiv så mulig; Cykle til og fra arbejde, tage trapperne i stedet for elevatoren. Det handler om at være realistiske om, hvad man kan nå, og hvor deman gerne vil hen rent fysisk. Vi glemmer nogle gange motivationen. Hvad motiverer os? Drop løbebåndet, hvis du hader at løbe. Kom hellere i gang med at gå ture og vær aktiv på måder, som motiverer dig.

Hvad ser du, der typisk sker efter jul og nytår?

Der er særligt et ’spike’ i fitnesscentrene, hvor flere end normalt tegner et abonnement i januar og februar. Ved indgangen til det nye år beslutter vi os for, at der skal ske nogle ændringer i vores vaner. Problemet er, at det for de fleste ikke bliver en fast vane, de kommer ind i, og derfor dropper de det. Eller fordi aktiviteten ikke var motiverende i sig selv. Vi bør lave mere realistiske nytårsfortsætter, så det ikke handler om for eksempel at blive den stærkeste mand på villavejen. Jeg vil gerne slå slag for at finde realistiske vaner og gøre hverdagen mere aktiv. Gør det i små skridt. Det handler om at finde ud af, hvad man drives af, rent glædesmæssigt.