Statskundskabs julerevy 2016: Musikken skabte festen

Statskundskabernes årlige revy spillede i fredags til instituttets legendariske juledag. Omnibus sendte to revyglade studerende af sted til generalprøven for at anmelde den. Sketch om Brexit og 12-tals piger gik rent ind hos anmelderne. De roser revyen for virkelig fed musik og for generelt at få meget ud af få midler. Til gengæld mener de, at revyen bør være mere bevidst om scenen og rummets begrænsninger.

Arketyperne fra statskundskabernes forskellige foreninger i skøn forening som IFSK Boyband. Fotos: Lea Laursen Pasgaard
Statskundskabsstuderende Nanna Winther og Frederik, der blev bachelor i dramaturgi i sommer, fremhæver musikken som det allerbedste ved statskundskaberne julerevy 2016.

Generalprøve anmeldt af: Nanna Winther, statskundskabsstuderende på 7. semester, og Frederik Veis, bachelor i dramaturgi i sommer, torsdag 1. december kl. 18.30.

Musik: Festens midtpunkt

Musikken var helt klart det bedste ved revyen. Den skabte festen, og det er måske det, statskundskabs julerevy kan i forhold til andre revyer, som har flere ressourcer, mere sceneplads og vildere rekvisitter. Det er tydeligt, at musikken bliver vægtet højt i revyen, men anmelderne fik også lyst til at rejse sig for at klappe og danse med. Bandet var virkelig godt, og sangerne var også gode. Særligt de to forsangerinder, som virkelig havde nogle lækre stemmer. De sang i en sketch om 12-tals-piger, og her brændte de virkelig igennem.

Skuespil: Kamæleonen Kristine Mørk Brandsborg

Om anmeldelsen

Omnibus har søsat projekt ”Anmeld Studenterrevyer”, hvor et anmelderkorps bestående af en dramaturgistuderende og en studerende fra det pågældende studie, revyen primært er knyttet til, giver deres uforbeholdne mening om musik, skuespillere og sketch i de forskellige revyer på AU.

Anmelderne er med på præmissen om, at det er amatørrevyer, de anmelder. Anmeldelsen kan godt fremhæve enkeltpersoner positivt, men har ikke til formål at sable nogen ned.

Karakterer gives i forskellige kategorier på en skala fra 1 til 5

Arrangerer du, eller kender du en revy, som vi bør anmelde?

Skriv til: omnibus@au.dk

Der var ikke nogen, der faldt igennem rent skuespilsmæssigt, men skuespillerne differentierede sig alligevel lidt indenfor gruppen. Der var nogle stykker, som på bedste kamæleonvis brændte vildt meget igennem i flere forskellige roller og var virkelig overbevisende i deres skuespil. Blandt andet gav skuespiller Kristine Mørk Brandsborg den hele armen både som en racistisk Martin Henriksen fra DF og som personificeringen af Danmark i en EU-sketch. Hun var virkelig dygtig!

Scenografi, kostumer, rekvisitter: Minimalistisk udtryk

På dette punkt kunne man godt se, at revyen ikke har så mange penge at gøre godt med som andre AU-revyer formentlig har. Det var mere sparsomt og minimalistisk. Når det er sagt, så havde de i flere sketch fået noget fedt ud af få midler. Med et tørklæde viklet rundt om hovedet fangede de journalist Puk Damsgård på en prik, og ved at stikke hovedet ud af hullet på en plade fik de med meget få midler lavet en god baby-udgave af Anders Samuelsen. Scenen var lav, og det var svært at se, hvad der stod scenens gulv. Det var ærgerligt, for det var eksempelvis ret simpelt og smart tænkt at lave en pengesæk som rekvisit i forbindelse med Brexit-sketchen. Anmelderne sad i den forreste del af salen og så den desværre kun, da den blev hentet ind og ud. Lyset skar i øjnene, men det er forhåbentlig rettet til premieren.

LÆS OGSÅ: Guide: Studenterrevyer på AU

Sketch og sange – er det sjovt? Lårklaskeren manglede

Som statskundskabsstuderende var Nanna Winther godt underholdt under hele revyen. Hun grinede det mest af tiden, men er enig med Frederik Veis i, at sketchen, hvor man sidder og klasker sig på lårene af grin, manglede. Pointerne i sketcherne med Milena Penkowa og Liberal Alliance var klare for Nanna Winther, men ikke for Frederik Veis, og de interne jokes fyldte da også en hel del i revyen. Sketchen med 12-tals-pigen, der får stress over et 7-tal, indtil hun falder i druk hos statskundskabernes festforening, PF, begejstrede dog begge anmeldere, fordi den var let at relatere til. Også Brexit-sketchen, der var personificeret ved England, Skotland og Danmark siddende tømmermændsramte rundt om et bord efter en fest gone wrong, var ifølge anmelderne virkelig sjov gennemført. Og når to skuespillere, der gav den ud som som Martin Henriksen og Søren Espersen, kunne slippe af sted med at sige meget racistisk, og folk griner, som de gjorde, er det virkelig vellykket, mener anmelderne.

Konklusion: En fed fest for få midler

Det var en fest at være med til. Virkelig fed musik og gode sange, men anmelderne savnede som sagt sketchen, der fik dem til at græde af grin – hvilket Nanna Winther har gjort til tidligere års revyer på Statskundskab. Revyen gjorde det godt med de midler, skuespillerne havde til rådighed. Men når de havde et så lille et lokale, hvor udsigtsforholdene er ringe, kan revyen med fordele tænke mere over, hvordan de udnytter rummet og scenen mere optimalt, så rekvisitterne ikke kun er synlige for dem på første række.