Stephanie stod distancen: Indsamlede 57.000 kroner til børn og unge fra hjem med alkoholmisbrug

AU-studerende Stephanie Maria Lanchow har gennemført sin 2100 kilometer lange cykeltur rundt i landet til fordel for børn og unge, hvis barndom har været præget af en mors eller fars alkoholmisbrug.

Stephanie Maria Lanchow har på 27 dage indsamlet 57.000 kroner, der går ubeskåret til projektet ’De små Skuldre’, som støtter børn og unge i misbrugsfamilier. Projektet hører under Behandlingscenter Tjele ved Viborg. Her ses hun, da hun lørdag sluttede sin tur foran Aarhus Domkirke. Foto: Amalie Ryall Jensen.

Husker du Stephanie Maria Lanchow, 21-årig spanskstuderende ved Aarhus Universitet, der besluttede at bruge sin sommerferie på at cykle 2100 kilometer til fordel for børn og unge, hvis opvækst har været præget af en mors eller fars alkoholmisbrug?

LÆS OGSÅ: ”Det er ikke forkert. Det er ikke flovt. Det er bare sådan det er”

Omnibus mødte Stephanie Maria Lanchow, dagen før hun drog ud på sin 27 dage lange tur i midten af juli. Dengang kom hun med følgende melding:

”Hvis jeg når 10.000 kroner, vil det være fantastisk.”

27 kroner og 14 øre per kilometer

Derfor er det da også en svært tilfreds Stephanie Maria Lanchow, der efter at have gennemført sit forehavende fortæller til Omnibus:

"Vi rundede de 57.000 kroner."

27 kroner og 14 øre blev det altså til for hver kilometer, Stephanie Maria Lanchow lagde bag sig på sin 2100 kilometer lange tur, som sluttede lørdag 8. august ved Aarhus Domkirke.

De 2100 kilometer er ikke en tilfældig distance. Det er 100 kilometer for hvert år, Stephanie Maria Lanchow har lidt under sin fars afhængighed af alkohol.

Først rusk og regn, så hedebølge

Og ruten blev vel at mærke gennemført med fuld oppakning i regn og rusk de første tre uger for til sidst at slutte med fire dages hedebølge.

Stephanie Maria Lanchow lægger da heller ikke skjul på, at det har krævet stædighed at gennemføre turen. En stædighed, som hun ikke er i tvivl om, at hun har udviklet under sin opvækst, hvor der faldt ord, som "let kan slå een ned".

Men at hun står distancen på mere end én måde, beviser hun med fortsættelsen:

"Men det skal de ikke have lov til!"

FAKTA

Indsamlingen til fordel for projektet "De små skuldre" løber frem til og med mandag 17. august. Du kan se mere på Facebook:

2100 km for børn og unge, der vokser op i hjem med alkoholmisbrug