Vakuum på Datalogi: Fortsat ingen institutleder

To en halv måned er gået, siden et indstillingsudvalg pegede på en kandidat til stillingen som institutleder. Men trods det er der endnu ikke truffet beslutning om, hvem der skal stå i spidsen for Institut for Datalogi.

Konstitueret institutleder Kurt Jensen (tv.) fra Institut for Datalogi slipper tøjlerne 31. august, hvilket han har meddelt for længe siden. De tre professorer, der sammen med Kurt Jensen er indgået i den midlertidige ledelse af instituttet, har også besluttet at stoppe med udgangen af denne måned. Det er op til dekan på ST, Niels Christian Nielsen, at beslutte, om det bliver en ny institutleder eller en ny midlertidig ledelse, der skal tage over fra 1. september.

Sagen kort

Frustrerede professorer. En anerkendt – og afholdt – institutleder, der siger op. Rektors indgriben i sagen. Og siden udpegning af et midlertidigt ledelseskollektiv.

Sådan var situationen i efteråret på Institut på Datalogi.

Årsagen var lang tids samarbejdsvanskeligheder mellem dekan Niels Chr. Nielsen og professorerne ved instituttet.

Den stigende bekymring blandt medarbejderne over, at der endnu ikke er ansat en ny institutleder, skal ikke mindst ses på den baggrund.

LÆS OGSÅ: Rektor må gribe ind: Svære samarbejdsproblemer mellem ST-dekan og Institut for Datalogi

”Det er min forventning, at vi har fået ansat en ny institutleder inden sommerferien.”

Sådan lød det fra konstitueret institutleder på Datalogi, Kurt Jensen, da Omnibus talte med ham i midten af maj. Et indstillingsudvalg pegede da også i slutningen af måneden på en kandidat, som det anså for at være den rette blandt ansøgerne til at stå i spidsen for instituttet.

LÆS OGSÅ: Ny institutleder på Datalogi forventes ansat inden sommerferien

Medarbejderne blev i samme ombæring informeret om, at der nok ikke ville gå ret længe, før de kendte navnet på deres nye institutleder. Siden er der gået to en halv måned, men der er fortsat ikke ansat nogen til at stå i spidsen for Datalogi.

Stigende uro på instituttet

En tiltagende utålmodighed er derfor ved at brede sig blandt medarbejderne, da den konstituerede institutleder slipper tøjlerne 31. august. Og ifølge Kurt Jensen gør det samme sig gældende for tre professorer, der sammen med ham er indgået i en midlertidig ledelsesgruppe siden begyndelsen af december sidste år.

”Jeg har for lang tid siden meddelt, at jeg ikke ville kunne forlænges, fordi jeg har et stort kursus i efteråret. De tre professorer i min ledelsesgruppe er også optaget af andre ting og derfor ikke interesseret i at fortsætte eller blive konstitueret som institutleder,” fortæller Kurt Jensen.

Hvad er grunden til, at der endnu ikke er fundet en institutleder trods en indstilling til dekanen og en udmelding til medarbejderne for efterhånden to en halv måned siden?

”Det må du spørge dekanen om,” lyder svaret fra Kurt Jensen.

Modtaget. Men det kan vel ikke være lønforhandlinger, der trækker ud gennem måneder?

”Jeg har ingen kommentarer til, hvad der kan være årsagen. Men det er da klart, at der blandt medarbejderne breder sig en uro over, at der intet bliver meldt ud, når vi har fortalt, at der er indstillet en kandidat, og vedkommende ville blive ansat inden sommerferien.”

Dekanen ikke til at træffe

Dekanen på det naturvidenskabelige fakultet ST, Niels Christian Nielsen, har haft flere drøftelser med den indstillede kandidat. Men desværre har det ikke været muligt at få svar på, hvorfor der trods disse drøftelser endnu ikke er udnævnt en ny til posten som øverste ansvarlig for instituttet. Dekanen har nemlig ikke været til at træffe, da han er optaget af møder med fakultetets advisory board.

Sagen kort

Sådan var situationen i efteråret på Institut på Datalogi.