Støtteparti forlader regeringens udflytningsplan

Både regeringens støtteparti Enhedslisten og Alternativet har trukket sig fra aftalen om udflytning af videregående uddannelser. Aftalen er endt i en spareøvelse, siger Enhedslistens Victoria Velásquez.

Enhedslistens Victoria Velásquez fortæller, at partiet trækker sig fra aftalen, fordi det mener, at finansieringen mangler. Uddannelsesminister Jesper Petersen (S) er uforstående. Fotos: Steen Brogaard

Enhedslisten og Alternativet har forladt aftalen om udflytning, der betyder, at landets universiteter enten skal udflytte studiepladser eller helt lukke op til 10 procent af optaget.

Det bekræftede de to partier over for Uniavisen tirsdag aften.

Selv om udflytningsaftalen fortsat støttes af et stort flertal, er det altså nu på et smallere grundlag.

Finansieringen mangler, siger Enhedslistens uddannelses- og forskningsordfører, Victoria Velásquez, til Uniavisen. Derfor er aftalen endt som en spareøvelse, og partiet ønsker ikke at "lukke en masse uddannelsespladser", lyder det fra ordføreren.

Uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen (S) udtaler til avisen, at han er forundret.

"Man kan jo altid ønske sig flere penge. Men hvorfor gå fra en aftale, der faktisk sikrer nye tilbud udenfor de største byer og en bedre uddannelsesbalance i landet, hvis man støtter netop det", skriver han i en skriftlig kommentar.

I forvejen står Radikale Venstre, Liberal Alliance og Frie Grønne også uden for aftalen. På Twitter vækker det glæde hos Radikale Venstres uddannelsesordfører, Katrine Robsøe, at de to partier nu tilslutter sig modstanden.

"Flere partier joiner nu @radikale i kampen mod uddannelseslukningerne. Ø og Å trækker sig fra aftalen. Bedre sendt end aldrig – og vi har plads til flere på holdet!" skriver hun.

Partier trak sig efter samråd

Blot få timer, inden Enhedslisten og Alternativet trak sig, sad minister Jesper Petersen i samråd om aftalen. Det var indkaldt af Henrik Dahl (LA), der ville spørge ministeren, om den tiltagende kritik af planen har fået ham til at genoverveje intentionerne bag den.

Ministeren forklarede, at han egentlig kunne svare meget kort.

"Det korte svar kunne være et meget tydeligt nej. Så kort vil jeg ikke gøre det, men intentionen står fast".

"Hvis ikke vi handler politisk, vil centraliseringen af studerende i de større byer fortsætte. Frem mod 2040 vil ungdomsårgangene falde med 12 procent. Det er min bekymring, at det vil betyde uddannelseslukninger", sagde Jesper Petersen.

Victoria Velásquez understregede under samrådet, at Enhedslisten støtter udflytning af studiepladser. Men partiet vil ikke lukke for mange uddannelser.

"Jeg bliver ekstra bekymret, når jeg også læser i institutionsplanerne, at op mod halvdelen af udflytningerne er med forbehold for finansieringen. For så bliver jeg nemlig bange for, om det bliver de discountuddannelser uden for de store byer, som jeg netop tror giver A- og B-uddannelser, og så er jeg bange for, det næsten bliver værre end det, vi prøvede at foregribe", sagde hun.

Henrik Dahl efterlyste analyser eller anden dokumentation for, at udflytning kan tiltrække studerende og undervisere, når det viser sig, at de skal bo uden for de største byer, der har "verdensklasse-universiteter".

"Hvor længe skal de her pladser uden for universitetsbyerne stå tomme, før man vil genoverveje aftalen? Skal de stå tomme i fem eller ti år, før man siger, at det ikke går længere?" spurgte Henrik Dahl.

Korrekturlæst af Charlotte Boel.