Stormen Malik blæste efeuen af Bogtårnet og efterlod det nøgent

Stormen Malik, der ramte store dele af landet lørdag eftermiddag og natten til søndag, fik fat i det grønne efeutæppe, der dækker Bogtårnet. Efeuen faldt til jorden og står ikke til at redde.

De grønne efeu kunne ikke stå imod stormen, der ramte Danmark natten til søndag. De mange kvadratmeter efeutæppe står ikke til at redde. Foto: Omnibus

Gule mursten, hvide altaner – og et tykt, grønt efeutæppe. Sådan kender vi det karakteristiske bogtårn, der markerer den nordvestlige del af Aarhus Universitets campus i Aarhus. Men nu skal vi til at vænne os til en mere bar version af Bogtårnet.

Stormen Malik, der lørdag eftermiddag og natten til søndag blæste ind over store dele af landet, fik nemlig fat i det store efeutæppe, som slap sit tag i tårnet og faldt til jorden på hjørnet af Ringgaden og Langelandsgade. Østjyllands Politi har været forbi for at afspærre området.

Peter Bachmann Vestergaard, der er teknisk chef ved Aarhus BSS, fortæller, at efeutæppet ikke står til at redde.

"Vi går sammen med universitetets gartnere i gang med at fjerne det tidligt mandag morgen, og så får efeuen lov til at gro op igen," fortæller han.

Peter Bachmann Vestergaard vil dog ikke gisne om, præcis hvor lang tid der går, før tæppet når op i den højde, det havde indtil i nat.

"Det afhænger af vækstbetingelser såsom mængden af vand og sol," siger han.

Men der går i hvert fald nogle år, hvor vi skal vænne os til at kunne se lidt flere af de gule teglsten på det 45 meter høje Bogtårn, lyder det fra den tekniske chef.

Bortset fra efeuen har Peter Bachmann Vestergaard ikke fået flere meldinger om skader på AU's campus i Aarhus som følge af stormen Malik. En kraftig vind lagde tidligere på måneden et træ ned i Universitetsparken.

Og nedenfor et ældre billede af Bogtårnet iført efeu:

Foto: Ib Henriksen/AU Foto