Studenterpræsterne holder juleaften – og du er inviteret

Studenterpræsterne i Aarhus og Studenterhus Aarhus holder traditionen tro juleaften for alle danske og internationale studerende, der af den ene eller anden grund ikke kan holde jul med familien. Invitationen gælder uanset kulturel og religiøs baggrund.

Juleaften i Studenternes Hus er for alle danske og internationale studerende, der af den ene eller anden grund ikke kan holde jul med familien. Invitationen gælder uanset kulturel og religiøs baggrund. Modelfoto: Colourbox

Juleaften på AU

Arrangeres af Studenterpræsterne ved AU og Studenterhus Aarhus, herunder ESN Aarhus.

Juleaften på AU er for alle danske og internationale studerende, der af den ene eller anden grund ikke kan holde jul med familien. Invitationen gælder uanset kulturel og religiøs baggrund.

En billet koster 100 kroner, og prisen dækker mad og drikke.

Juleaften på AU foregår i Stakladen, Nordre Ringgade 3, 8000 Aarhus C.

Kl. 13.30: Dørene åbner
Kl. 14.00: Gudstjeneste ved studenterpræst Loa Mortensen
Kl. 15.00: Æbleskiver og gløgg
Fra kl. 18.00: Traditionel dansk julemiddag efterfulgt af dans om juletræet og sang
Kl. 24.00: Aftenen slutter

Det er ganske vist. Studenterpræsterne holder igen i år juleaften i Studenternes Hus. Det sker, selvom universitetet som følge af stigningen i antallet af coronasmittede i samfundet har aflyst alle sociale arrangementer på universitetet.

"Ledelsen anerkender, at juleaftensarrangementet er vigtigt i forhold til at undgå ensomhed blandt studerende, så vi kan afvikle det i tråd med de gældende restriktioner," forklarer Ninni Schaldemose, der er akademisk medarbejder hos Studenterpræsterne ved AU.

Hun fortæller videre, at der i år maksimalt kan deltage 50 studerende.

I tråd med gældende restriktioner

Studenterpræsterne forbeholder sig af samme grund ret til at ændre i programmet, hvis der kommer nye restriktioner inden juleaften. Men indtil videre er programmet helt, som det plejer: gudstjeneste for dem, der har lyst, efterfulgt af gløgg og æbleskiver om eftermiddagen. Derefter står den på traditionel dansk julemiddag og selvfølgelig dans om juletræet.

Sidste år satte forsamlingsforbuddet en stopper for juleaften

Sidste år måtte studenterpræsterne ændre væsentligt på programmet, da forsamlingsforbuddet gjorde det umuligt at gennemføre en juleaften i Studenternes Hus. I stedet blev de studerende sat sammen i små grupper på fem personer eller derunder, som blev udstyret med et hygge-kit med sanghæfter og udstyr til juleklip og pakkeleg. Julemiddagen blev til på sammenskudsmanér.

Korrekturlæst af Charlotte Boel

Juleaften på AU

En billet koster 100 kroner, og prisen dækker mad og drikke.

Juleaften på AU foregår i Stakladen, Nordre Ringgade 3, 8000 Aarhus C.

Kl. 13.30: Dørene åbner

Kl. 14.00: Gudstjeneste ved studenterpræst Loa Mortensen