Studenterpræsterne inviterer alle studerende til juleaften i Studenterhuset

For første gang siden 2019 kan Studenterpræsterne igen i år invitere til juleaften helt uden restriktioner. Invitationen gælder alle studerende, danske som udenlandske, og aftenen byder på klassisk julehygge med alt fra gløgg til dans om juletræet.

Foto: Studenterhuset

JULEAFTEN PÅ AU

Arrangeres af Studenterpræsterne ved AU og Studenterhus Aarhus.

Juleaften på AU er for alle danske og internationale studerende, der af den ene eller anden grund ikke kan holde jul med familien. Invitationen gælder uanset kulturel og religiøs baggrund.

En billet koster 100 kroner, og prisen dækker mad og drikke.

Juleaften på AU foregår i Stakladen, Nordre Ringgade 3, 8000 Aarhus C.

Læs mere om arrangementet (tilmeldingsfrist er 16. december)

”Vil du gerne nyde juleaften sammen med andre studerende? Er din familie bortrejst, vil du prøve noget nyt – eller noget helt tredje?” Sådan spørger Studenterpræsterne i deres invitation til (at holde) juleaften i Studenterhuset.

Aftenen starter klokken tre om eftermiddagen med gløgg, æbleskiver og hygge, derefter går turen til julegudstjeneste for dem, som har lyst, inden programmet byder på klassisk dansk julemad og -hygge med dans om juletræet. Det eneste, deltagerne selv skal medbringe, er en gave til en af de andre gæster.

En lang tradition med få corona-udfald
Det er bestemt ikke første gang, lysene tændes på juletræet i Studenterhuset. Studenterpræsterne har en lang tradition for at afholde juleaften for alle studerende, der enten ikke har mulighed for at holde jul med deres egne familier, eller som ønsker at holde en stor juleaften og møde en masse nye mennesker. I julen 2020 måtte arrangementet aflyses på grund af corona, og sidste år var antallet af pladser begrænset til 50.

En af arrangørerne for årets juleaften er akademisk medarbejder hos studenterpræsterne, Ninni Schaldemose. Hun var arrangør af arrangementet for første gang i 2020, da corona satte en stopper for festlighederne, og ser frem til, at der i år kan fejres jul i Studenterhuset uden restriktioner.

”I år regner vi stærkt med, at arrangementet kan blive helt, som det plejer. Vi har sørget for, at der er mulighed for at lave en masse julepynt og spise æbleskiver om eftermiddagen både før julegudstjenesten og under for dem, der vælger at blive tilbage i Studenterhuset,” fortæller Ninni Schaldemose.

Aftenen plejer ifølge Ninni Schaldemose at være velbesøgt, især af udenlandske studerende.

”Der var også et år, hvor nogle gæster kom i døren på aftenen og spurgte, om de måtte være med. Og det var de selvfølgelig velkomne til,” lyder det fra arrangøren.

Ser frem til at danse om juletræet for første gang
Attila Fekete deltog i julearrangementet sidste år og ser frem til at gæste Studenterhuset 24. december igen i år. Han er frivillig for Studenterhuset og blev færdig med sin kandidat i Europastudier i efteråret. Attila Fekete kommer fra Canada og har boet i Aarhus i to år, og foruden de høje flypriser hjem til familien var det på grund af corona i 2020, at han for første gang planlagde at deltage i julearrangementet.

”Da arrangementet blev aflyst i 2020, spurgte nogle af arrangørerne mig, om jeg havde mulighed for at have nogle gæster hjemme på mit kollegie. Det sagde jeg ja til, og vi endte med at være ti mennesker. Det var småt, men det var også hyggeligt,” fortæller han.

I år er der ingen restriktioner, der holder Attila Fekete i Aarhus i julen, men han glæder sig til at fejre jul med nogle af sine venner fra Studenterhuset og møde nye mennesker juleaften. Der er desuden særligt én ting, Attila Fekete ser frem til.

”Sidste år kunne vi ikke danse om juletræet i Studenterhuset på grund af restriktioner, så det glæder jeg mig til at opleve i år,” lyder det.