Omnibus prik

Studerende samler ind til Røde Kors: ”Vi har ikke det store økonomiske råderum, vores valuta er fællesskab”

I forbindelse med Røde Kors’ landsindsamling 6. oktober har en studerende fra AU taget initiativ til en lokal indsamling, hvor de studerende efterfølgende mødes i Vandrehallen, hvor det indsamlede beløb gøres op.

Ifølge Røde Kors får den typiske indsamler omkring 1000 kroner ind i løbet af de tre timer, hvor man går sin rute. Foto: Peter Sørensen (Modelfoto, Røde Kors)

”Mange af os studerende har ikke det store økonomiske råderum, men det, vi har som valuta lige nu, er fællesskab. For hvis vi i fællesskab går ud og samler ind hos andre, kan vi alligevel give et økonomisk bidrag,” lyder opfordringen fra Anne Kathrine Arve, som er arrangøren bag den første indsamling af sin slags på AU. Hun læser selv til daglig statskundskab på 5. semester på universitetet.

Når de aarhusianske gader og stræder er blevet gennemtrawlet, dørklokkerne er blevet stemt og indsamlingsbøtterne tømt, går pengene til mennesker med akut behov i Ukraine, i Gaza og til de mest udsatte børn og voksne i Danmark. Sidste år blev der på landsplan indsamlet 14 millioner kroner til fordel for personer i ramte områder i Ukraine, Marokko og Libyen.

Fik inspiration fra Operation Dagsværk

Anne Kathrine Arve fik idéen til indsamlingen i sommerferien og rakte ud til Røde Kors for at høre, hvorvidt det kunne lade sig gøre. Røde Kors viste sig at være meget samarbejdsvillige og har til slutfasen koblet en frivillig, Mathilde Vilsbæk Stangerup, fra Røde Kors Ungdom på som sparringspartner.

”Jeg tænkte tilbage på min egen gymnasietid, hvor mange gymnasier har Operation Dagsværk og alle mulige andre initiativer. Det er sjovt, at der ikke er noget lignende på universitetet,” forklarer Anne Kathrine Arve med reference til den årlige dag i november, hvor elever på ungdomsuddannelser og efterskoler udfører godgørende arbejde og donerer lønnen til et velgørenhedsprojekt, der hjælper andre unge i verden.

Formålet er nemlig ikke kun at samle ind, men også at være en del af et større socialt tiltag på universitetet. Udover at der vil være kaffe og kage, har Anne Kathrine Arve til lejligheden blandt andet anskaffet fribilletter til klatrestedet Boulders, biografbilletter til Øst for Paradis og produkter fra sexlegetøjsbutikken Peech, som man kan vinde på dagen. Det er med forhåbningen om, at det kan gøre dagen lidt ekstra hyggelig, så man i højere grad vil gøre det igen en anden gang.

Arrangør håber, det kan danne præcedens: ”Har KU eller SDU samlet mest ind i år?”

Det skulle også gerne være en motiverende faktor, at man præcist kan se, hvad de studerende har samlet ind og sender videre til den landsdækkende Røde Kors-indsamling. Det er i hvert fald forhåbningen hos primus motor for indsamlingsdagen, Anne Kathrine Arve.

”Det er bare lidt federe, hvis man ved: Okay, det er ikke bare de 50 kroner, jeg har samlet ind – det er faktisk blevet til et stort beløb i fællesskab,” beretter Anne Kathrine Arve. Hun håber desuden, at tiltaget vil sprede sig til andre universiteter på sigt.

”Jeg ved, at der er mange gymnasier, som har lidt konkurrence med og mod hinanden,” fortæller Anne Kathrine Arve angående den konkurrence, som Røde Kors afholder hvert år til gymnasieindsamlingen, hvor man sidste år kunne vinde en koncert med bandet Blæst til sit gymnasium.

”Hvis det blev en mere generel ting, og flere uddannelsessteder begyndte at gøre det her, kunne det på sigt blive lidt sjovt: Nå, har KU samlet mest ind i år, eller er det SDU?” siger Anne Kathrine Arve, som har oprettet en begivenhed på Facebook for indsamlingsdagen, hvor der løbende vil komme mere information: Den kan findes her.

Korrekturlæst af Charlotte Boel