Omnibus prik

Studerende på AU samlede over 30.000 kroner ind til Røde Kors

Søndag 6. oktober mødtes 31 studerende fra forskellige studier på AU og samlede 32.558 kroner ind til Røde Kors i forbindelse med den årlige landsindsamling.

Til indsamlingen lavede Anne Kathrine Arve en 'takeover' på AU’s Instagramprofil, hvor hun lagde stories op i løbet af dagen. Hun håber, at netop tilstedeværelsen på sociale medier kan få endnu flere til at møde op næste år. Foto: Anne Kathrine Arve

De studerende mødtes om formiddagen i Vandrehallen og tog herfra ud på deres respektive ruter. Det var med det formål at samle ind til Røde Kors, hvor pengene går til mennesker i de konfliktramte områder i Ukraine, i Gaza og til de mest udsatte børn og voksne i Danmark.

“Alle havde haft gode oplevelser rundt på ruterne og kom tilbage rigtigt glade,” fortæller arrangør bag arrangementet, Anne Kathrine Arve, som til daglig læser statskundskab på 5. semester. Blandt de 31 studerende spændte studierne lige fra geoscience over statskundskab til lingvistik.

“Jeg synes, det gik bedre end forventet. Alle tilmeldte mødte op og var i godt humør,” siger Anne Kathrine Arve.

AU-studerende gjorde en forskel i Aarhus

På landsplan blev der indsamlet 13 millioner kroner, hvilket er 1 million kroner mindre end til sidste års landsindsamling. Samme mønster tegner sig i Aarhus: "I hele Aarhus samlede de 506.150 kroner ind,” påpeger hun. Sidste år blev der alene i Aarhus samlet 622.000 kroner ind.

Det er første gang, AU-studerende samler ind til indsamlingsbøtterne, og her landede det indsamlede beløb på 32.558 kroner.

“Det er lidt over tusind kroner per person per indsamlingsbøtte. Det er virkelig flot,” siger Anne Kathrine Arve.

Klar igen næste år

Hos arrangør Anne Kathrine Arve er der ingen tvivl om, hvordan hun håber fremtiden ser ud for indsamlingen.

“Jeg vil rigtigt gerne tage det op igen næste år,” siger hun og uddyber: "Nu har jeg fået lidt erfaring med, hvad der fungerer, og hvordan folk opdager begivenheden,” siger Anne Kathrine Arve og understreger, at der kunne være potentiale for endnu flere tilmeldte næste år.

“Jeg har fået rigtigt mange positive tilkendegivelser. Folk har syntes, at det var en vildt god idé, men de har så ikke lige kunnet den dag,” fortæller Anne Kathrine Arve og understreger, at hun vil være endnu mere opmærksom på brugen af sociale medier til næste år.

Datoen for næste års Røde Kors-indsamling er søndag 5. oktober 2025.

Korrekturlæst af Charlotte Boel