Studerende shopper rundt i forelæsninger

Studerende i vindueskarme og på trapper er ikke noget særsyn i auditorier på BSS. Årsagen til pladsmanglen er, at de studerende shopper rundt i forelæsningerne og blandt andet vælger sene fredagsforelæsninger fra.

Pladsmangel. På AU's campus på Fuglesangs Allé i Aarhus er der rift om pladserne i auditoriet, så trappen må tages i brug. De studerende bærer selv en del af skylden fo pladsmanglen. De shopper nemlig rundt i forelæsningerne, og vælger blandt andet sene fredagsforelæsninger fra. Foto: Anders Trærup
Foto: Anders Trærup

Torsdagens forelæsning i økonomistyring er tilsyneladende utroligt populær blandt HA-studerende på Campus Fuglesangs Allé i Aarhus. De 140 pladser i lokalet bliver hurtigt fyldt op, selvom kun 113 studerende ifølge timeplanen skal til forelæsningen. Ekstra borde og 10-20 stole bliver båret ind, og trappen bliver også taget i brug. Kun én stol er stadig ledig, den lige foran underviseren.

Overfyldte auditorier er ikke noget særsyn på Campus Fuglesangs Allé. På grund af de store hold på BSS bliver den samme forelæsning typisk holdt flere gange. Bliver man som studerende forhindret
i at deltage i en forelæsning, kan man dermed vælge en forelæsning en anden dag.

Men den fleksibilitet er der tilsyneladende gået inflation i. Et hurtigt kig på timeplanen giver da også et praj om, hvorfor torsdagens forelæsning netop er så populær. Nogle studerende skal nemlig have nøjagtig samme forelæsning, men på det mindre populære tidspunkt fredag klokken 16-18.

Det sker ofte

Den primære årsag til de stopfyldte lokaler er da også, at studerende shopper rundt i forelæsningerne, vurderer både Joachim Krogstrup Mikkelsen, der læser erhvervsøkonomi og er formand for Academic Business Council på BSS, og cand.merc.-studerende Morten Svendsen,
der er medlem af både Academic Business Council og studienævnet på Erhvervsøkonomi.

»Det er både tidspunkter og undervisere, som studerende shopper rundt efter,« fortæller de.

»Det sker ret ofte, at vi hører om flere studerende, der har været generet af det og ikke har kunnet finde plads, selvom forelæsningen var en del af deres skema, « siger Joachim Krogstrup Mikkelsen
og fortsætter:

»Det er svært at tage notater, når man sidder på en trappe med sin computer på knæene, det er ukomfortabelt, og i nogle auditorier skygger stolperne for udsynet til tavler og overhead.«

Overbooking

De to studerende peger også på, at der i løbet af semestret har været eksempler på forelæsninger, hvor lokalet ikke engang i udgangspunktet har kunnet rumme de tilmeldte studerende, hvilket er i strid med BSS’s principper for planlægning af undervisning.

Kristian Winther, der er medansvarlig for timeplanlægningen på BSS, erkender, at lokalerne i visse tilfælde ikke har været store nok.

»Vi stiler ikke efter at overbooke, men vi ved af erfaring, at ikke alle tilmeldte studerende møder op. Især på første semester vil der være et frafald i løbet af semestret,« forklarer Kristian Winther.

Desuden bliver planlægningen ikke lettere af, at informationerne om, hvor mange udvekslingsstuderende og studerende på suppleringsuddannelser der er optaget, ofte først kommer lige op til eller efter studiestart, fortæller han.

Kristian Winther opfordrer de studerende til at holde sig til de forelæsninger, der står på deres skema. Alternativt vil hans bud på en løsning være at oprette flere forelæsningshold med færre studerende, da der mangler store auditorier med plads til mere end 180 studerende, eller at tage flere aftener og måske også lørdage i brug til undervisning.

»Men den løsning er hverken populær blandt studerende eller undervisere, « konstaterer han.

Mindre hold eller større auditorier?

»Der skal ikke bookes flere studerende ind på et lokale, end der er plads til,« fastslår prodekan for uddannelse på BSS, Peder Østergaard.

Og idéen om at oprette mindre hold er ikke hensigtsmæssig, mener han.

»Der er ikke økonomi i at køre med mindre hold med de taxametertilskud, vi får, hvis vi samtidig skal sikre en høj forskningsdækning og et så højt timeantal som muligt for den enkelte studerende.«

Heller ikke flere større auditorier ser han som en reel mulighed.

»På Fuglesangs Allé har jeg svært ved at se, hvordan vi kan få større auditorier end nu. Der er ikke rum, som vi kan inddrage eller lignende for at gøre de eksisterende auditorier større. Og på AU generelt har vi en udnyttelsesprocent på lidt over 50 på auditorier, der rummer 100 personer eller derover, så jeg tror ikke på, at vi får flere store auditorier.«

Problemet med overfyldte lokaler kan langt hen ad vejen løses ved, at de studerende holder sig til forelæsningerne på deres skema, mener prodekanen.

Hold jer til skemaet

Lektor Peder Harbjerg Nielsen underviser i finansiering og har oplevet, hvordan studerende shopper rundt i hans forelæsninger.

»Det viste sig, at de studerende, som reelt skulle have undervisning den pågældende dag, ikke kunne få plads i auditoriet, og det er jo ikke en holdbar situation. Men omvendt er en forelæsning
jo offentlig, så alle kan i princippet deltage,« fortæller han.

Løsningen på det dilemma blev, at han inden forelæsningen bad de studerende, som ikke ifølge deres skema skulle deltage i forelæsningen, om at vente med at komme ind i auditoriet til fem minutter før, forelæsningen skulle begynde.

»Det hjalp, de studerende har været meget ansvarlige, når jeg har nævnt problematikken for dem,« fortæller han.

Ekstern lektor Thomas Borup Kristensen har forsøgt lignende taktik.

»Nogle af mine studerende klagede over, at de ikke kunne få plads til forelæsningen,

så jeg opfordrer alle studerende til at følge holdene og har også sendt en mail ud til de studerende i en venlig tone,« fortæller han.

Joachim Krogstrup Mikkelsen og Morten Svendsen er enige i, at den bedste løsning nu og her nok er, at de studerende begrænser forelæsningsshopperiet.

»Jeg mener ikke, man helt skal forbyde muligheden for at shoppe rundt, for nogle gange skal folk jo noget, der forhindrer dem i at komme til en forelæsning, eller de bliver syge, og så er det en god fleksibilitet at have. Men man kunne godt kommunikere ud til de studerende f.eks. på Blackboard eller CampusNet, at de fortrinsvis skal gå til deres egne forelæsninger,« siger Joachim Krogstrup Mikkelsen.

Academic Business Council vil selv nævne problematikken på et møde for samtlige holdrepræsentanter fra de nye hold på første semester.