Studiemessen er i gang

Den årlige studiemesse er i gang, og Aulaen og Vandrehallen er fyldt med studerende, foreninger og virksomheder over messens tre dage.

I løbet af ugens første tre dage kommer tusindvis af studerende forbi studiemessen for at møde virksomheder, organisationer og foreninger, der har et godt tilbud. Foto: Asger Søndergaard Nielsen

Aulaen ligner ikke sig selv i disse dage. Der er nemlig studiemesse, og de mange stole, som normalt står på rad og række foran talerstolen, er udskiftet med stande fra mere end 60 virksomheder, organisationer og foreninger, som alle prøver at fange de studerendes opmærksomhed med bolsjer og gode tilbud.

Det er Studenterrådet, der arrangerer Studiemessen, og de forventer, at der kommer et sted mellem 10.000 og 15.000 studerende forbi mandag, tirsdag og onsdag.

”Studiemessen giver de studerende en mulighed for i øjenhøjde at møde de mange forskellige virksomheder, som har en masse tilbud og muligheder for studerende i Aarhus. Mange af de studerende, som kommer på messen, er nye studerende og nye i byen, så det er oplagt at give dem den her mulighed,” siger Marie Dall, der er formand for Studenterrådet.

Gode tilbud og kolde øl i solen

En af de nye studerende er Louise Clausen. Hun er lige flyttet til byen og er netop begyndt på jurastudiet.

Louise Clausen er lige begyndt på jurastudiet. Foto: Asger Søndergaard Nielsen

”Det er et megafedt initiativ. Det er rigtig rart at få en masse at vide om alle de foreninger og organisationer, der findes her. Især når man lige er kommet til byen,” siger Louise Clausen, der blandt andet har meldt sig som bloddonor på studiemessen.

Men der er ikke kun nye studerende på messen. Ude i solgården sidder Anna Magrete Thinggaard og Anne Taanquist Hansen. De læser begge tilvalg på tysk og går på 5. semester. De har fundet sig en plads i solen og nogle kolde drikkevarer.

”Vi er her mest for hyggens skyld, og for de gratis drikkevarer,” siger Anna Magrete Thinggaard og griner.

”Vi har lige kigget, om der var noget spændende, men det er som om, vi havde lidt mere gejst, da vi gik på 1. semester,” siger Anne Taanquist Hansen.

Anna Magrete Thinggaard og Anne Taanquist Hansen nød stemningen i solgården foran Aulaen til studiemessen. Foto: Asger Søndergaard Nielsen

Fint besøg

Der er som sagt over 60 forskellige stande på studiemessen heriblandt sædbanker, a-kasser, Hjemmeværnet, studenterforeninger, fagforeninger og mange andre ting. Marie Dall håber, at de studerende tager derfra med en fornemmelse for, hvor mange gode tilbud der er til studerende i Aarhus.

”Det er en oplagt mulighed for os at samle alle de her tilbud på en messe i starten af semestret, så vi kan byde velkommen til de nye studerende,” siger Marie Dall.

Studiemessen er åben fra kl. 10-16 mandag, tirsdag og onsdag.