Summer University giver unikke muligheder og fleksibilitet for både de studerende og universitet

I år har over 2500 studerende valgt at bruge en del af deres sommerferie på at studere. Det giver luft i de normale semestre og en mulighed for at tage unikke fag med høj intensitet. For universitetet er det en mulighed for at tilbyde partneruniversiteter et godt tilbud.

De fleste nyder solen og sommeren, men inde på Institut for Geoscience er der gang i undervisningen og Summer University. Foto: Lars Kruse, AU Kommunikation

Summer University

Knap 2600 studerende har meldt sig på kurser i år. Sidste år var det tal 2350.

Ca. 75 pct. af de studerende kommer fra AU. 23 pct. er internationale studerende, og resten kommer fra andre universiteter i Danmark.

I år bliver der udbudt 81 forskellige kurser, der strækker sig fra d. 5. juli til d. 16. august.

Der har i år været 37 internationale gæsteforelæsere.

Der har været 25 On-Campus kurser og 56 Online.

Kilde: International Centre, AU

Solen skinner og i uniparken ligger folk i græsset og nyder vejret. Der er sommerferie og næsten en måned til, at universitetet igen åbner op for et nyt semester, men nede i bunden af uniparken, er der en helt anden energi.

Her, for enden af Vennelystparken, ligger Institut for Geoscience og inde bag de gule mure, er Summer University i gang. De studerende er i øjeblikket spredt ud i lokalerne i deres grupper, og i hjørnet af foredragssalen sidder en gruppe på fire.

Adedoyin Adekanle, Celine Sofia Skov Nielsen, Charlotte Brown og Mette Aarsleff, der er med online, er i fuld gang med at snakke om energisystemer. De deltager alle fire i Climate Change - Cross-disciplinary Challenges and Solutions, som er et af de 81 kurser, der er udbudt i år. Et 14 dages kursus, der giver 5 ECTS point, og en tværfaglig forståelse af klimaforandringernes drivkræfter og udfordringer. For dem gør det ikke noget at bruge to uger af sommerferien på at studere.

”Det her kursus er bare virkelig interessant, og det passer rigtig godt til den vej, jeg har taget i min uddannelse. Under det normale semester har man andre fag, og man har et liv ved siden af. Det her er bare to uger, og hele ens fokus er her. Jeg kan godt lide det skifte i måden at studere på,” siger Charlotte Brown, der til dagligt læser biologi på AU.

Unikke fag

En af årsagerne til, at over 2500 studerende har valgt at studere om sommeren, er netop muligheden for at få nogle unikke og anderledes fag. Det forklarer Rikke Nielsen, der er International Director på AU’s internationale center.

”Vi kan tilbyde nogle andre fag, som man ikke kan få i løbet af semestret. På f.eks. BSS trækker de på gode kollegaer og partnere fra hele verden, som underviser hos dem om sommeren. Det giver vores studerende nogle andre og helt unikke fagmuligheder,” siger Rikke Nielsen.

Spørger man lektor på Institut for Geoscience Bo Holm Jacobsen, der er manden bag kurset Climate Change - Cross-disciplinary Challenges and Solutions, hvorfor de studerende melder sig til faget, så peger han også på den unikke mulighed.

”Tænk sig at komme ind og høre eksperter fra alle universitetets hjørner fortælle om klimaforandringer, og hvordan deres fagområde udforsker dem og bidrager med løsninger. Jeg er simpelhent så glad for, at det er blevet mit lod at stå for det her. Det er et fantastisk emne,” siger Bo holm Jacobsen.

LÆS OGSÅ: ”Jeg kommer til at have jetlag i mit eget hjem”

Hver dag på kursuset starter kl. 9. og slutter kl. 17. og består af oplæg og gruppearbejde også i weekenden. Gennem kursets 14 dage skal de studerende arbejde projektorienteret med oplæg fra elleve forskellige eksperter, der kommer fra fire ud af universitets fem fakulteter.

Foruden muligheden for at skabe noget unikt, så har sommerkursets intensitet også en fordel.

”Man kan sige, at man mere eller mindre ejer de studerendes hoveder i 14 sammenhængende dage. Det vil været meget sværere at gøre på et semesterkursus, hvor tiden er fragmenteret mellem flere kurser, og hvor der skal læses litteratur og laves opgaver individuelt,” siger Bo Holm Jacobsen.

Fleksibilitet til studerende og universitet

Foruden muligheden for at tage et fag, man ikke kan få under det normale semester, så giver Summer University mulighed for at indhente nogle manglende point. Det er der stadig studerende, der gør, men ifølge Rikke Nielsen er det ikke hovedårsagen.

”Engang troede vi det handlede mest om at indhente point, men det gør det faktisk ikke længere. Når vi kigger på de evalueringer, vi laver, så kan vi se, at de studerende tager et fag om sommeren for at komme foran i ECTS f.eks. i forhold til efterårssemestret,” siger Rikke Nielsen.

Foruden at bidrage til de studerendes mulighed for at skabe lidt luft i kalenderen, så giver det også universitetet en fordel.

”Med det her tilbud, kan vi få en del flere studerende fra f.eks. australske, britiske og amerikanske partnere, end vi ellers ville have fået. Får vi deres studerende om sommeren, åbner det op for, at vi kan tilbyde mere for vores AU-studerende hos partneruniversiteter rundt omkring i verden,” siger Rikke Nielsen.

Ville gøre det igen

Tilbage i foredragssalen nærmer tiden sig frokostpausen, og de fire gruppemedlemmer skal færdiggøre diskussionen om energisystemerne inden, for der er ikke meget tid i et så tætpakket program.

”Intensiteten er meget højere her end på normale semestre. Vi har ikke meget tid til at gennemføre faget, men det hæver forståelsen, fordi vi er nødt til at fordybe os så meget i emnet. Det er ofte et plus,” siger Mette Aarsleff gennem skærmen.

Og et par uger mistet sommerferie skræmmer ikke Mette Aarsleff, der også læser biologi på AU.

”Har jeg muligheden for at tage et sommerkursus, gør jeg det ofte. Det frigiver en masse energi i det normale semester, men det giver også muligheden for at dykke dybt ned i et emne,” siger hun.

Summer University slutter i år den 16. august.