Takker af efter fire år i ilden

Per Dahl træder den 1. marts tilbage som fællestillidsrepræsentant for de akademiske medarbejdere på AU.

Per Dahl forlader posten som fællestillidsrepræsentant for AC-TAP'er og VIP'er efter fire år. Foto: Anders Trærup

”Det har været anstrengende. Men også sjovt og spændende.” Sådan karakteriserer Per Dahl de knap fire år, han har fungeret som fællestillidsrepræsentant for de akademiske medarbejdere (VIP’er og AC-TAP’er) på Aarhus Universitet.

Fire intense år

Han trådte til i foråret 2012 året efter den faglige udviklingsproces på AU og var også involveret i Koldau-sagen. Fyringsrunden i begyndelsen af 2014 krævede også sit af den afgående fællestillidsrepræsentant, der for sin håndtering af sparerunden blev tildelt årets tillidspris af Dansk Magisterforening i 2014. Siden har dimensioneringen, fremdriftsreformen og regeringens øvrige besparelser på forskning og uddannelse givet Per Dahl bekymringsrynker i panden.

LÆS OGSÅ: Vi troede, vi havde skabt en robust organisation, men ...

Om rollen som fællestillidsrepræsentant siger han:

”I bedste fald får man en lille smule indflydelse og er med til at sætte små accenter rundt omkring. Men det er ledelsen, der kører maskinrummet.”

Skal han selv pege på en sådan accent eller to, nævner han blandt andet en bedre proces for og ikke mindst opfølgning på de psykiske arbejdspladsvurderinger. Det samme gælder i forhold til lønforhandlinger på AU, som han mener er blevet mere gennemsigtige. Og selvom det ikke blev skrevet ind i AU’s strategi eller udviklingskontrakt, mener han også, det er lykkedes at sætte kompetenceudvikling på dagsordenen.

AU mangler en offentlighed

Men der venter hans arvtager flere uløste problematikker.

”Det største problem er, at universitetet mangler en offentlighed – et rum med plads til refleksion og ræsonnement, hvor vi som medarbejdere kan debattere AU-forhold. Det problem har vi ikke løst, og der er ikke udsigt til, at det bliver løst.”

Han fortsætter:

”Med fremdriftsreformen og dimensioneringen kommer vi til at se flere kortvarige, midlertidige ansættelser. Og der vil ske personalereduktioner, så der er brug for at se på, hvordan vi sikrer ordentlige fratrædelsesordninger og seniorordninger.”

Per Dahl vedstår, at det gør lidt ondt at slippe hvervet som fællestillidsrepræsentant. Og han fortsætter da også som tillidsrepræsentant på Arts frem til 1. september. Samtidig glæder han sig til at få mere tid til forskning.