To AU-professorer modtager EliteForsk-pris og millionbeløb til deres forskning

Professor i materialekemi ved AU Dorthe B. Ravnsbæk og Per Borghammer, professor i nuklearmedicin og neurovidenskab ved AU, er blandt de fem forskere, som mandag har modtaget statens EliteForsk-pris. Prismodtagerne får hver 1 million til deres videre forskning og 200.000 som personlig hæderspris.

Dorthe B. Ravnsbæk er professor i materialekemi ved Institut for Kemi ved AU. Per Borghammer er professor i nuklearmedicin og neurovidenskab ved Institut for Klinisk Medicin ved AU og overlæge på Aarhus Universitetshospital. Foto: AU Foto

To professorer fra Aarhus Universitet har mandag modtaget en fornem hæder og en solid økonomisk indsprøjtning til deres fremtidige forskning.

Dorthe B. Ravnsbæk, der er professor i materialekemi ved Institut for Kemi ved AU, og Per Borghammer, som er professor i nuklearmedicin og neurovidenskab ved Institut for Klinisk Medicin ved AU, har mandag hver især fået tildelt Uddannelses- og Forskningsministeriets EliteForsk-pris, der hvert år uddeles til fem forskere på danske universiteter, som har præsteret ”topforskning i international særklasse”.

Med prisen følger 1 million kroner, som skal gå til deres videre forskning, og 200.00 kroner som er en personlig hæderspris.

39-årige Dorthe B. Ravnsbæk har med sin forskning i batterier fundet ud af, at batterier, der i dag laves på den knappe ressource litium, også kan fungere på natrium, der er et mere bæredygtigt materiale. Det kan betyde, at batterier kan produceres tilsvarende efterspørgslen, så verden kan komme i mål med den grønne omstilling, skriver Uddannelses- og Forskningsministeriet blandt andet om hendes præstation.

47-årige Per Borghammer, der også er overlæge ved Aarhus Universitetshospital, har som den første i verden påvist, at der findes Parkinsons-proteinklumper i tarmen op til 20 år, før diagnosen stilles. Det er også Per Borghammer, der udviklede den første scanningsmetode til at kunne måle skader i tarmens nervesystem på mennesker.

Fakta:

EliteForsk-prisen er blevet uddelt siden 2007 og gives kun til yngre forskere.

Prisen skal ifølge Uddannelses- og Forskningsministeriet sætte fokus på dansk topforskning og skabe opmærksomhed om værdien af den, ligesom den ”skal synliggøre forskerne som rollemodeller og vække nysgerrighed og begejstring for videnskab hos studerende og yngre forskere.”

Sidste år var Felix Riede, professor i forhistorisk arkæologi ved AU, en af prismodtagerne.

Ministeriet betegner begge præstationer som banebrydende. De to forskere modtog mandag eftermiddag prisen, der blev uddelt af Kronprinsesse Mary og uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) i Skuespilhusets foyer i København.

De øvrige modtagere af prisen er KU-professor Eline Lorenzen, der er naturhistoriker og har undersøgt samspillet mellem dyr, mennesker og naturen, CBS-professor Poul Fritz Kjær, der er ophavsmand til teorien om Den Politiske Økonomis Ret, og DTU-professor Alexander Kai Büll, som forsker i protein-aggregering i hjernen og har fundet ud af, at det kan føre til Parkinsons og Alzheimers, når proteinerne i hjernen klumper sammen.

Udover hovedprisen har ministeriet mandag også uddelt 20 rejsestipendier til talentfulde forskere og forskerstuderende. Fem af dem er fra AU.