To forfattere flytter ind på Aarhus Universitet: "En unik mulighed for inspirerende dialog"

Siden 2022 har VELUX FONDEN sendt danske forfattere på skriveophold hos landets universiteter med deres ’writers-in-residence’-program. I år rykker Emeli Bergman og Kirstine Reffstrup ind på Aarhus Universitet.

Emeli Bergman (venstre) og Kirstine Reffstrup (højre). Foto: VELUX FONDEN

Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet bliver de kommende to år arbejdsplads for to danske skønlitterære forfattere. Nemlig Emeli Bergman og Kirstine Reffstrup, som begge er blandt dette års otte modtagere af VELUX FONDENs ’writers-in-residence’-program. Forfatterne bliver hver tildelt et årligt arbejdslegat på 200.000 kroner og får tildelt et kontor på universitetet.

De otte udvalgte forfattere har ansøgt om legatet i samarbejde med en forsker fra det institut, de skal gæste, og i løbet af deres ophold sparrer de med deres tilknyttede forsker og bidrager til undervisning, workshops og forskningsaktiviteter.

”Oversættelse er et magisk felt”

Den ene af AU’s nye inhouse-forfattere, Emeli Bergman, er svenskfødt og arbejder foruden sit forfatterskab med oversættelse mellem dansk og svensk og fra både fransk og engelsk til svensk. Og hun ser frem til at gå på opdagelse i netop oversættelser med instituttets studerende:

”Forfattere, forskere og studerende har arbejdet med sproget tilfælles, og det her er en fantastisk mulighed for at dvæle ved sprogets betydning for os, dets forskellige roller og muligheder. Oversættelse er et magisk felt mellem kunst og videnskab, som jeg også glæder mig virkelig meget til at udforske sammen med de studerende!” lyder det.

Bergman vandt i 2022 både Blixenprisen for årets talent samt Michael Strunge-prisen for sin seneste romanudgivelse På undersiden af dagen fra 2021.

”En stor gave at få skrivetid”

Også Kirstine Reffstrup ser frem til at flytte ind på Aarhus Universitet. Hun ser opholdet som en unik mulighed for at blive endnu klogere på de emner, hun i øjeblikket beskæftiger sig med i sit forfatterskab.

”Det er en stor gave at få skrivetid, som jeg vil bruge på at arbejde på mit nye romanmanuskript. Jeg får mulighed for at bruge universitetets biblioteker og foretage research om emner som utopiske fællesskaber, erindring og glemsel, som lige nu optager mig i mit arbejde. Jeg ser også meget frem til samtaler og faglig udveksling med forskere og studerende på instituttet; de næste to år er en unik mulighed for en inspirerende dialog,” lyder det.

Reffstrup debuterede i 2016 med romanen Jeg, Unica, som blev nomineret til intet mindre end tre priser i Danmark og Norge. Hendes nyeste roman Jernlungen fra 2023 blev nomineret til Politikens Litteraturpris sidste år.

AU får to forfattere for første gang

Det er første gang, Aarhus Universitet får to forfattere på ophold samtidig. Writers-in-residence-programmet startede i 2022, hvor Institut for Kommunikation og Kultur (IKK) ved Aarhus Universitet husede Ida Marie Hede. Hendes seneste romanudgivelse Suget eller Vasker du vores fuckfingre med dine tårer? blev i 2020 nomineret til Montanas Litteraturpris. I 2023 var det Peder Frederik Jensen, der gæstede IKK. Han er i øjeblikket aktuel med romanen Rans vilje, som er nomineret til DR Romanprisen 2024.

De andre seks forfattere, som er blevet optaget i writers-in-residence-programmet i år, er Glenn Bech og Rasmus Daugbjerg, som skal på Syddansk Universitet, og Tine Høeg og Malte Tellerup, som får deres daglige gang på Københavns Universitet. Gry Stokkendahl Dalgas rykker ind på Roskilde Universitet, mens Caroline Albertine Minor skal til Aalborg Universitet.

Korrekturlæst af Charlotte Boel