Udlændinge hjælper unge med at vælge uddannelse

Udlændinge Vejleder Udlændinge (UVU) er en organisation, hvor frivillige med rødder i udlandet formidler erfaringer fra studielivet til uddannelsessøgende. Organisationen samarbejder med den ordinære studievejledning.

Mina Raghestani studerer økonomi og er frivillig vejleder i UVU, hvor hun hjælper unge med rødder i udlandet med deres uddannelsesvalg. Foto: Jesper Rais

En af de frivillige er økonomistuderende Mina Raghestani fra Afghanistan. Hun faldt over UVU på Facebook og vidste med det samme, at det var noget for hende. Hun manglede selv denne slags vejledning, da hun skulle vælge mellem to studier

”Min bror læser økonomi og kunne fortælle mig om det, men jeg manglede samme viden om erhvervsøkonomi for at kunne sammenligne studierne.”

I første omgang valgte hun forkert og skiftede til økonomi efter første semester.

Vejlederjobbet

Henvendelserne kommer pr. mail og handler om alt fra studietekniske spørgsmål, til hvordan det er at være studerende for en pige med Minas kulturelle baggrund.

”Jeg er et eksempel på, at man som ung, muslimsk kvinde godt kan tage en uddannelse, før man stifter familie – det er ikke velset af alle i min kultur.”

Benyt Danmarks muligheder

”Danmark har uddannelsesmuligheder, som vi ikke har i Afghanistan. Dem skal vi udlændinge også benytte os af. Jeg vil gerne have et godt job og give tilbage til Danmark, når jeg er færdiguddannet.”

Mina opfordrer alle, der har overskuddet, til at hjælpe unge, som er i tvivl om uddannelsesvalg.

”Jeg bliver glad, når jeg gør en forskel og hjælper én på rette vej.”

UVU søger frivillige fra AU

Du skal være i gang med eller have afsluttet en videregående uddannelse og have anden etnisk baggrund end dansk. Læs mere på www.uvu.dk, hvor du også finder et ansøgningsskema.