»Næsten hver session er en succesoplevelse«

Lektiehjælp foregår ikke længere kun blandt støvede bøger på biblioteket. Projektet Lektier Online har siden 2010 taget lektiehjælpen med hjem på teenageværelset. Her kan elever fra folkeskolen og gymnasiet få hjælp til deres lektier via webcam eller chat.

Der blev givet mange gode råd til folkeskole- og gymnasieelever, da Omnibus besøgte Lektier Online. Fotos: Maria Randima
Kasper Lindberg måtte holde tungen lige i munden, da han skulle hjælpe en elev i sjette klasse med at finde kubikroden af otte.

Kasper Lindberg har siden oktober sidste år slået sine folder som lektiehjælper. Han har hovedfag i filosofi og læser til daglig bachelortilvalg i lingvistik på sjette semester på Institut for Æstetik og Kommunikation.

»Der er ikke noget bedre end en elev, der siger 'Fedt, nu forstår jeg det' – det føles godt at gøre en forskel,« fortæller han.

»Hej, mit navn er Kasper. Kan du høre mig?«

Da computeren tændes denne dag, skal Kasper Lindberg tænke i mange forskellige retninger under sin vagt. Han hjælper med historisk metode og kildekritik, at finde kubikroden af otte, at få taget hul på en biologirapport, og hvordan begreberne angst og håb bruges i forskellige religioner. Hver gang stiller han spørgsmål for at hjælpe eleverne på vej med opgaverne.

De fleste elever vil gerne være helt anonyme og vælger kun at skrive på chatten. Alligevel kan lektiehjælperne godt svare dem med tale. Det fungerer godt, synes han.

Der bliver både talt, chattet og brugt den tavle, de har til rådighed på Lektier Online-sitet, til at få taget hul på lektieproblemerne.

Giver et puf i den rigtige retning

Folkeskolens pensum er let nok for medhjælperne, ellers er Google altid behjælpelig, fortæller Kasper Lindberg.

Jobbets udfordringer er snarere didaktiske. Man skal finde en balance i at guide uden at levere svaret og rose, uden det bliver for meget.

Man lærer også at sige fra, for nogle elever skriver i håb om at få svaret på deres lektier.

»Det nytter ikke noget, det rykker dem ikke fagligt,« konstaterer han.

Sjovt at idéudvikle

Kasper Lindberg er især vild med at diskutere fænomener og brainstorme opgaveidéer med eleverne, for det udvikler sig tit til en sjov snak.

»En folkeskoleelev skulle til en novelle have idéer til, hvordan jorden kunne gå under. Vi fandt på en masse dejligt mærkelige idéer,« griner han.

Stor fleksibilitet

Hver vagt varer tre timer, og Lektier Online forventer, at man mindst tager to om måneden – man bestemmer selv hvornår.

Kasper Lindberg er så glad for jobbet, at han tager en vagt om ugen, og han har tænkt sig at fortsætte.

»Næsten hver session er en succesoplevelse,« fortæller han.

Nyttig for både elever og frivillige

Anders Taylor Hansen, der er frivilligkoordinator på Lektier Online, er tilfreds. En undersøgelse har vist, at 96 procent af brugerne mener, at de med hjælp fra Lektier Online klarer sig bedre i folkeskolen.

De frivillige er også glade for at give en hjælpende hånd.

»En undersøgelse blandt vores frivillige viser, at den primære grund til, de har meldt sig, er at gøre en forskel. CV og karriere fylder også, men er sekundært for de fleste,« fortæller han.

Lektier Online holder åbent fem dage om ugen fra kl. 16 til 21

Hver dag får over 100 elever lektiehjælp

Der er over 200 frivillige i Aarhus

Alle folkeskoleelever med et UNI-Login kan få hjælp

Eleverne på de 18 gymnasier, der har købt et abonnement, får også hjælp

af de frivillige.

Vil du være frivillig?

Lektier Online har lavet en video med nogle af sine frivillige.

Du kan også læse mere om konceptet