Studietur er rykket online: Studerende har byttet Paris’ gader ud med champagnesmagning bag skærmen

De studerende på uddannelsen International virksomhedskommunikation i fransk på AU skulle i denne uge have været på studietur til Paris. Men det er ikke muligt på grund af corona. I stedet har underviserne kreeret en virtuel studietur, så de studerende kan få en snert af den franske hovedstad.

De studerende på uddannelsen International virksomhedskommunikation i fransk på AU skulle i denne uge have været på studietur til Paris, men grundet corona er den i stedet rykket virtuelt. Her skal de studerende i fire dage sætte Eiffeltårnet, Luxembourg-haven eller en fortovscafé som baggrund på Zoom for at sætte stemningen.

Der er ingen duft af friskbagte croissanter og friskbrygget café au lait. Ingen henslængte pauser på fortovscaféer, mens Paris’ virvar hvirvler forbi. Ingen små hotelværelser med blomstret tapet og lyserødt toiletpapir. De studerende på 2. semester af uddannelsen International virksomhedskommunikation i fransk må i år selv hente croissanterne og sætte Édith Piaf på højttaleren for at komme i pariserstemning.

For deres studietur er i år rykket fra Paris og hjem bag computerskærmen som følge af corona. Her skal de studerende i fire dage sætte Eiffeltårnet, Luxembourg-haven eller en fortovscafé som baggrund på Zoom for at sætte stemningen.

”Sidste år blev studieturen aflyst i sidste øjeblik. Vi havde flybilletter, og programmet var lagt. For at undgå, at det skulle ske igen, planlagde vi allerede denne virtuelle studietur i sommer. Det, at vi har turen at se frem til, betyder rigtig meget for gejsten og engagementet på holdet, for studieturen er med til at gøre undervisningen praksisnær,” siger Birgitte Alexandersen, der er underviser og medarrangør af studieturen.

Indblik i karrieremuligheder

Uddannelsens 12 studerende har fået et nøje tilrettelagt program for de fire dage, studieturen varer. Emnerne strækker sig over dansk/fransk samhandel til kultur og sprog. I år byder turen blandt andet på oplæg fra den danske ambassade i Paris, den franske virksomhed JCDecaux og en champagneproducent med efterfølgende blindsmagning.

Fælles er, at oplæggene kommer fra virksomheder eller organisationer, som de studerende har arbejdet med i undervisningen op til turen.

”Turen bliver kulminationen på det arbejde, vi har haft. Turen er vigtig, da sprogfag kan virke diffuse, og det er ikke altid, de studerende ved, hvad de vil bruge uddannelsen til, når de starter. Derfor ligger det mig meget på sinde, at de studerende får indblik i, hvilke erhvervsmæssige sammenhænge og karrieremuligheder de kan bruge deres uddannelse til,” siger Birgitte Alexandersen.

Pernille Hansen er en af de studerende, der er draget med på den virtuelle tur til Paris. Selvom hun gerne så sig selv i Paris’ gader, er hun glad for, at turen alligevel blev til noget i en anderledes form – selvom det ikke var den, hun og hendes medstuderende havde drømt om. For hende har turen nemlig allerede på de første dage givet afklaring, fordi oplæggene har gjort uddannelsen virkelighedsnær.

”Jeg synes, det er blevet tydeligere, hvad man kan bruge uddannelsen til. Det, at vi hører om, hvad folk med vores uddannelse laver, kan bidrage til, at nogle studerende bliver hængende, fordi det giver mening for dem, mens det omvendt også kan give andre følelsen af, at ’Det her skal jeg bare ikke’. Det er fedt, at der kommer en afklaring så tidligt på uddannelsen,” siger Pernille Hansen.  

Begejstring for blindsmagning

Men der skal også være plads til hyggesnak, selvom der ingen ture er til og fra metroen eller frokoster på brasserier i forårssolen. For at skabe et socialt sammenhold begynder holdet blandt andet med fælles morgenmad hver morgen over Zoom, og flere eftermiddage har budt på vinsmagning, hvor små smagsprøver er blevet leveret til de studerendes dørtrin.

”Elementer som for eksempel champagnesmagning er rigtig godt, det giver mere en følelse af studietur og ikke bare en almindelig studieuge. På torsdag skal jeg sidde med en medstuderende til blindsmagning, det giver en stemning af, at nu sker der noget særligt,” siger Pernille Hansen.

Studerende Tina Sakhat har også sat sig til rette på Zoom iført en virtuel fransk alpehue. Hun havde inden ’afrejse’ haft svært ved at forestille sig, hvordan studieturen ville forløbe. Men to dage inde i turen deler hun begejstringen for vinsmagningen og mængden af fransk sprog, der er blevet talt trods afstanden på 1.200 kilometer.

”Vi har fået snakket rigtig meget fransk. Mange oplæg – selv når det er danskere, der snakker – er holdt på fransk. For eksempel havde vi et oplæg fra et vinslot, hvor en dansk kvinde, der er fransk gift, holdt oplæg om deres produktion på fransk,” siger Tina Sakhat.

Turen kan ikke bare udskydes

Men hvorfor ikke flytte studieturen til et tidspunkt, hvor det er muligt at rejse? Svaret er ifølge Birgitte Alexandersen, at det handler om at fastholde de studerende.

”Vi ved bare, hvor vigtigt det er for fastholdelse af de studerende, at der kommer et sammenhold, og med turen skaber vi noget entusiasme på andet semester. På første semester skal de studerende lære hinanden at kende, og på fjerde semester kan de komme på udveksling. Derfor er studieturen lavet for at bryde andet semester op,” siger Birgitte Alexandersen.  

Pernille Hansen er enig i, at turen kommer på det rette tidspunkt. Hun er nervøs for, at hvis den var blevet skudt til efteråret, havde flere mistet modet, fordi mange arrangementer for tiden bliver rykket.

”Turen bidrager også til, at vi på holdet har noget tilfælles. Alle får følelsen af, at det er lidt sært, men vi deler alligevel den samme oplevelse, og det bidrager en smule til det sociale sammenhold,” siger hun.

Men hun erkender også, at det kan være svært at få det fulde sociale udbytte, når studieturen foregår virtuelt. For hverdagen banker på, når Zoom bliver lukket ned.

”Det er svært at mærke den store forskel, når nogle ting fra ens egen hverdag forstyrrer. For eksempel skulle jeg på arbejde en dag; det skulle jeg ikke, hvis jeg havde været i Paris,” siger Pernille Hansen.