Afbrændingsforbud: Intet Sankthansbål i uniparken i år

Der bliver hverken bål, grill, festtelt eller DJ ved dette års sankthansfest i Universitetsparken. Til gengæld lover arrangørerne en fest under åben himmel med øl, shots og drinks – måske til den lyse morgen.

Foto: Jens Mahnke, Pexels/Canva.com

SANKTHANSFEST I UNIPARKEN

Hvor? Arrangementet foregår i parken uden for Eforen, som ligger i forlængelse af Kollegium 6. Efter aftenens sidste koncert rykker festen indenfor

Hvornår? Fredag den 23. juni fra kl. 18.00, og indtil festen lukker – senest kl. 05.00

Læs mere om arrangementet på arrangørernes facebookbegivenhed

Den årlige sankthansfest i Universitetsparken arrangeret af Eforen og Kollegianerrådet er efterhånden en fast tradition. Men i år kommer den til at foregå noget utraditionelt. For der bliver hverken tændt op i bål eller grill, som arrangørerne oprindeligt havde planlagt. Aarhus Kommune er nemlig mandag blevet underlagt et afbrændingsforbud.

”Det er selvfølgelig super ærgerligt, men vi havde set det komme. Og selvom der ikke kommer bål, bliver det stadig en hyggelig aften og en megafed fest,” lyder det fra Frederik A. Madsen, som er formand for Kollegianerrådet, der sammen med Eforen står bag det årlige sankthansarrangement.

På grund af de seneste ugers tørke og varsler om et muligt afbrændingsforbud i kommunen har forberedelserne til bålet været holdt på lavt blus.

”Det er gartnerne, der plejer at lave bålet til os, og de sagde allerede i sidste uge, at vi nok ikke skulle regne med at kunne lave bål i år. Så vi slipper heldigvis for en masse oprydningsarbejde, fordi de ikke var begyndt på bålet endnu,” fortæller Frederik A. Madsen.

Telt og DJ er sparet væk

Selvom det tørre vejr ødelægger planerne for både grill og bål, er fredagens regnfri vejrudsigt alligevel værd at glæde sig over for arrangørerne. I år skal festen nemlig foregå under åben himmel af hensyn til arrangementets budget.

”Sidste år havde vi et festtelt, men det har vi sparet væk i år. Der er blevet skåret lidt i budgetterne på grund af situationen på universitetet,” fortæller Eforens formand, Martin Hannah.

På trods af besparelser vil der stadig være livemusik, når bandet Vovehals spiller en times jazz fra klokken 19, og igen når bandet Tempo går på scenen fra kl. 22 og frem til kl. 01. For at holde omkostningerne nede bliver det dog uden DJ, når festen derefter rykker ind i Eforen.

”Det bliver skidegodt alligevel”

På trods af et stramt budget ser Martin Hannah frem til fredagens festligheder.

”Vi regner med, at det bliver skidegodt alligevel. Vi laver en improviseret bar i parken igen i år, og vi har købt mange flere øl end sidste år,” fortæller den optimistiske arrangør, som tilføjer, at det som noget helt nyt i år også vil være muligt at købe både shots og drinks.

Sidste år blev det til et overskud på knap 2.000 kroner, og arrangørerne forventer at komme ud med en endnu større fortjeneste i år. Og skulle det lykkes, er der allerede planer om, hvad pengene skal bruges på.

”Vi håber på at kunne tjene penge på alle gæsterne udefra, så vi kan holde nogle fede arrangementer for kollegianerne. Sidste år var der omkring tusind mennesker i uniparken, og det var nok kun en fjerdedel af dem, der var studerende. Arrangementet er virkelig velbesøgt af folk fra hele byen og fra studerende, der ikke bor på kollegierne, så vi regner med at kunne inddrive lidt profit til kollegianerne,” fortæller Martin Hannah.